Атина въвежда забрани и глоби за електрически тротинетки

Кметът Харис Дукас обяви нови ограничения за тротинетки на 70 места в града

Снимка © Кореспондент на БТА във Варна Красимир Кръстев

Общинските власти в Атина планират въвеждането на нови забрани и ограничения за използването на електрически тротинетки в гръцката столица. Това обяви кметът на града Харис Дукас, който подчерта сериозните проблеми с безопасността и неспазването на правилата при движението на тези превозни средства.

Според Дукас, настоящата ситуация с електрическите скутери е „неприемлива“, като основните проблеми са масовото нарушаване на правилата за движение, застрашаването на пешеходците и честото изоставяне на тротинетките на улиците и тротоарите. Той подчерта, че общината вече е идентифицирала около 70 места в Атина, където ще бъде забранено използването на електрически скутери.

Планирани рестрикции и наказания

На последното заседание на общинския съвет кметът представи част от предвидените мерки, които включват забрана за ползване на тротинетки по пътища със скорост над 50 км/ч, в археологически обекти и други специфични зони из града. Тези промени предстои да бъдат гласувани в близко бъдеще.

Дукас също посочи, че за нарушаване на новите правила вероятно ще бъдат налагани солидни глоби. Той изрази безпокойство и относно липсата на регулиране на компаниите, които предлагат тротинетки под наем, като даде за пример незадължителността на предоставяне на предпазни каски за ползвателите им.

Сегашно състояние на използване на тротинетки в Атина

В момента в Атина се отдават под наем около 4000 електрически скутера. Около 60% от тях се използват от туристи, а останалите 40% – от местни жители. По действащите правила, скоростта на тротинетките е ограничена до 25 км/ч, а движението им е разрешено единствено по пътища, където се допускат велосипеди.

Поток на мерките срещу тротинетките в Европа

Гръцката столица се присъединява към все повече европейски градове, налагащи рестрикции върху електрическите скутери. Първата значима забрана беше въведена през 2023 г. в Париж след референдум, който сложи край на отдаването им под наем. Малта и Мадрид последваха този пример същата и предходната година.

През ноември 2024 г. Италия прие строги изисквания за използването на електрически тротинетки, фиксирни в закон, гласуван от двете камари на парламента. Сред тях са задължителното наличие на регистрационни номера, застраховка и носенето на предпазни каски от водачите. Също така е забранено движението на тротинетки по велоалеи, пешеходни зони и извънградски пътища.

Италианският вицепремиер и министър на транспорта Матео Салвини коментира новите мерки с думите: „Край на дивите тротинетки“.

Статистиката на италианския статистически институт показа сериозен ръст на пътните инциденти с тротинетки през 2023 г. – 3365 ранени и 21 загинали, спрямо 2929 ранени и 16 смъртни случая през 2022 г.

Европейски опит в регулациите на електрическите тротинетки

Новите мерки в Атина следват тенденцията на европейско равнище за подобряване на безопасността при използване на електрически тротинетки и за въвеждане на конкретни регулации, които да ограничат инцидентите и хаоса, причинен от тяхното нерегламентирано ползване.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички

Дневни новини