Койна Русева: От математиката до "хамелеон" на българския театър и кино
С над 30 години опит, Русева впечатлява с разнообразни роли и награда "Икар" от 2022 г., показвайки отдаденост и талант в театъра и киното.

Койна Русева, известна българска актриса с над тридесетгодишна кариера, вече е доказала, че актьорството е изключително сериозна професия. Въпреки първоначалното неодобрение на баба ѝ, която ѝ е казала „Недей да ставаш актриса, избери си по-сериозна професия“, днес Русева подчертава, че сценичното изкуство изисква огромен талант, отдаденост и любов.
От старозагорската математическа гимназия до звездите на театъра и киното
Койна Русева е родена на 2 май 1970 г. в Стара Загора. След завършване на математическата гимназия в родния си град, тя кандидатства и е приета в класа по актьорско майсторство на проф. Крикор Азарян, с асистенти актьорите Тодор Колев и Елена Баева. Без познания за своя преподавател, тя бързо осъзнава колко късметлийка е била да учи именно при него, като често се пита какви оценки щеше да ѝ даде самият проф. Азарян, гледайки я днес на сцената.
От завършването на НАТФИЗ Русева играе както на театралната сцена, така и в киното и телевизията. Основното ѝ амплоа е в Младежкия театър, където зрителят невинаги я разпознава заради умелото ѝ превъплъщаване в различни образи.
Талант и разнообразие в образите
Койна Русева е известна със своята уникална способност да трансформира себе си в най-разнообразни роли. Сред най-запомнящите се е изпълнението ѝ в спектакъла „Майстора и Маргарита“ на Младежкия театър, където тя влиза в ролята на Воланд – самия сатана. С прибрана коса, едно зелено и едно черно око, тя въздейства силно върху публиката и заслужено получава театралното отличие „Икар“ през 2022 г. за този образ.
Освен с Воланд, Койна впечатлява с ролята си на английската кралица Елизабет във „Eлизабет или кралицата девственица“ в Пловдивския театър. Макар и с ограничено време за репетиции, тя успява да предаде достойнството и харизмата на своя персонаж.
В „Граф Монте Кристо“ на Младежкия театър тя изиграва Мерседес, любимата на Едмон Дантес, заявявайки: „Хубавото на класиката е, че я четем в XXI век, а сякаш е писана вчера. Проблемите на човека са същите като преди векове.“
В театър „Зонг“ Русева се превъплъщава в Одисей в „Мисия филоктет. Последният оцелял“, правейки поредната силна мъжка роля в своята кариера.
Образи на силни жени и новаторски проекти
В телевизията и киното Койна Русева също доказва многообразието на таланта си. Тя играе Бела Лозанчева в историческия сериал „Дървото на живота“, чийто сюжет започва с обявяването на независимостта на България в началото на XX век. Героинята ѝ е силна жена, която се бори с обществените стереотипи в търсене на щастието.
В новия български филм „Есента на ловеца“ Койна е Анна – бивша цигуларка, която напуска града и започва нов живот на село. Актрисата споделя, че ролята ѝ е много близка до нея и ѝ е позволила да изрази нови страни от себе си на екрана.
Заедно с колежките си Теодора Духовникова и Радина Кърджилова, тя влиза в ролите на трите сестри – Вяра, Надежда и Любов, в сериала „Те, вълните“ на БНТ. Идеята за проекта е на самите Русева и Духовникова, а реализацията му се възприема от тях като сбъдната мечта.
В спектакъла „Омразна любов“ Койна Русева и Асен Блатечки представят динамичен театрален диалог по текстове на Шекспир, Молиер, Пушкин, Чехов и Жозиан Баласко, преминавайки от омраза към върховна любов – изпълнението, което изисква дълбочина и професионализъм.
Изкуството, което изисква отдаденост и емоция
Койна Русева коментира актьорството като трудна и понякога неблагодарна професия, но подчертава, че в нея има много истина и любов. Именно тази дълбочина и отдаденост са причината да бъде наричана „Койна, хамелеонът“ – заради способността ѝ да се потапя изцяло в героите си и да ги направи силно въздействащи.
С годините актрисата се утвърждава като един от знаковите таланти на българския театър и кино, показвайки както класическа изисканост, така и съвременна разчупеност в амплоато си.