Ивица Булян подготвя премиерата на „Господа Глембаеви“ в Народния театър
Режисьорът насърчава естествеността и премахването на театралността, за да разкрие човешките слабости в семейния сюжет
Хърватският режисьор Ивица Булян подготвя премиерата на „Господа Глембаеви“ на Народния театър “Иван Вазов”, която ще се състои на 6 декември. Той насърчава актьорите да премахнат всякаква театралност и да представят пиесата с максимална естественост, за да разкрият човешките слабости и конфликти в семейния сюжет, който се развива в една нощ в дома на банкерското семейство Глембай.
Естественост и премахване на театралността
Режисьорът Ивица Булян е категоричен, че по време на репетиции актьорите трябва да изоставят театралните похвати и да не променят гласа си, израженията и реакциите си, за да запазят автентичност и човешка искреност на сцената. Той се стреми към т.нар. „суров театър“, където персонажите демонстрират реални емоции и проблеми, а не архаични или преигравани театрални трикове.
Актьорът Пламен Димов, който изпълнява ролята на Леоне – сина на Игнят Глембай от първи брак, споделя, че режисьорът много бързо е успял да опознае актьорите в детайли и да им помогне да открият по-натуралистичен прочит на драмата. Леоне е културологичен контраст в семейството, защото е художник, а не банкер, и срещата му с лицемерната среда на близките в дома на баща му поставя основните конфликти в пиесата.
Работата с артистите и спецификата на постановката
Изборът на актьорския състав бе направен след кастинг в Народния театър и включва имената на Деян Донков, Теодора Духовникова, Ана Пападопулу, Пламен Димов, Дарин Ангелов, Веселин Мезеклиев, Александър Кънев, Константин Станчев, Александър Тонев и Александър Карасански. Спектакълът се играе на Голямата сцена и представлява второ поставяне в България след режисурата на Раша Плаович от 1947 г.
Като част от подготовката, по идея на Булян, актьорите изнесоха постановката и в дом за възрастни хора, което цели да осъществи жив контакт с различна публика и да провери резонанса на пиесата извън традиционната сцена. Пламен Димов споделя, че реакциите на зрителите са показателни за силата на драмата и за докосването до ключовите теми на текста.
Режисьорът също обучава актьорите да не се притесняват от публиката и да не използват фиксирани театрални модели, а да изпитват реакциите си в реално време, като всяка репетиция носи различно преживяване. Това е част от неговия уникален подход, който разчита на автентичността на актьорското присъствие и съвременната интерпретация на класическата драматургия.
Опит от чуждестранни режисьори и професионални подходи
Пламен Димов разказва и за опита си с други известни чуждестранни режисьори като Джон Малкович и Робърт Уилсън. Той подчертава различията между техните методи – от строгото изискване да се научи текстът наизуст още на първите репетиции при Малкович до артистичната свобода и визуалните средства, използвани от Уилсън.
В работата си с Малкович Димов научава колко е важно да се спазва точният текст и да се разбира дълбокият смисъл на репликите, без съкращаване или опростяване. От своя страна, подходът на Уилсън предоставя актьорите по-голяма свобода за изразяване, но запазва строго определени стилови рамки.
Театър и човешка истинност
Ивица Булян акцентира върху това, че истинската сила на театъра се крие в изобразяването на човешките слабости. По думите му, този подход е по-привлекателен и въздействащ за зрителя, отколкото изкуствената драматизация. Той вярва, че този метод подхожда особено добре на пиесата на Мирослав Кърлежа, която, въпреки че е класическа, разглежда теми, актуални и днес.
С постановката „Господа Глембаеви“ Народният театър очаква да представи една съвременна и въздействаща интерпретация, която съчетава професионалния артистичен опит с дълбоко разбиране за човешката природа и сложността на семейните отношения.