Виктория Пенева сподели своя международен опит от доброволческо преподаване в Танзания
Учителката от Русе преподава в Дар ес Салам и разказва за предизвикателствата и богатството на културния обмен в навечерието на 24 май

Учителката от Русе Виктория Пенева сподели в интервю за БТА в навечерието на 24 май своето уникално доброволческо преживяване в Танзания, където през настоящата година е преподавала в местно училище. Опитът ѝ в изцяло различна културна и образователна среда отразява както предизвикателствата на професията, така и богатството на международния обмен и личностното развитие.
Доброволческа мисия в Танзания
Виктория Пенева, учител с деветгодишен стаж в Професионалната гимназия по транспорт в Русе, където преподава български език, история, философия и гражданско образование, направи своя замисъл за работа в Африка реалност по време на пролетната ваканция. Тя сама организира пътуването си, като кандидатства през онлайн платформа и премина успешно интервю, което ѝ осигури възможност за преподаване в бившата столица на Танзания – Дар ес Салам.
В страната учителката изнасяла уроци на английски език в първи клас на местно начално училище, обучавайки децата не само на основни понятия от учебните предмети, но и на начални български думи и броене. Тя разказва, че децата са били изключително позитивни и приемали с радост всяка форма на внимание, докато учебните условия били далеч от тези в България – учениците сядали на пода, а класовете често наброявали до 60 деца.
Образователни и социални различия
Виктория Пенева отбелязва няколко ключови особености на образователната система в Танзания. Например, първокласниците започват училище на възраст между пет и седем години, като всички завършват първи клас, но следващите нива зависят от полагане на изпити. След две неуспешни изпита ученикът бива изключен от училището, а семействата имат отговорност за успеха им. Причината част от децата напълно да не посещават училище се крие в икономическите затруднения на семействата.
Според Пенева един от широко прилаганите методи на дисциплина е използването на телесно наказание, което е различно от европейските практики и предизвиква изненада у местните учители, когато разбират, че в Европа подобно нещо е забранено.
Условията за живот и обучение там са тежки – липса на хладилници, улична търговия с храни, проблеми с достъпа до електричество и вода, горещ климат и висока влажност, както и хаотично движение по улиците, доминирано от мотоциклети и триколки. Това допълнително поставя предизвикателства пред учителската практика в района.
Личен и професионален опит
По време на престоя си Виктория е живяла при местно семейство в беден квартал и е разбрала, че социалните контакти са силно развити предвид ограничения достъп до електронни устройства – по-младите хора получават телефони и подобни устройства чак след като навършат 18 години и започнат работа.
Тя описва опита си с „смирение“ и „удовлетворение“, като подчертава как е преосмислила представите си за щастието и материалния комфорт, след като е живяла няколко дни без ток и телефон, чувствайки се добре. Въпреки множеството трудности, опитът в Дар ес Салам ѝ е помогнал да натрупа нови знания и да обогати своя преподавателски подход, като споделя, че идеите ѝ за обучение са били приети и в местното училище.
Освен опита в Африка, Пенева е участвала и в европейски обменни програми, водеща я в Италия, Испания, Ирландия и Португалия, но признава че сблъсъкът с култура, толкова различна от европейската, е особено стимулиращ.
Възгледи за учителската професия
В интервюто Виктория Пенева определя учителската професия като предизвикателство и призвание. Тя обръща внимание, че в професионалните гимназии мотивацията на учениците често отсъства и ролята на преподавателя се простира далеч отвъд предаването на знания – тя включва възпитанието и изграждането на личностите на учениците. Преди била по-взискателна, а сега повече набляга на отношенията и възпитанието на децата, като това желание да бъде пример и вдъхновение е двигател за нейната професионална отдаденост.
Учителката вече планира следващи подобни опити в чужбина, като сред бъдещите ѝ дестинации са Индия и Япония, което допълнително ще обогати нейния педагогически опит и професионално развитие.