Усилия за включване на застрашени ученици в образователната система в Благоевград
Областният координационен център отчита напредък в обхвата на учениците и нови предизвикателства

В област Благоевград продължават усилията за мотивиране и включване в образователната система на ученици, застрашени от отпадане. Това беше отчетено на работна среща на Областния координационен център за изпълнение на Постановление на Министерски съвет №100 от 8 юни 2018 г., съобщават от Областна администрация-Благоевград.
Дейности и резултати по Механизма за обхват
Постановлението засяга създаването и функционирането на Механизъм за съвместна работа на институциите, който цели обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст.
Методи Попов, началник отдел „Организационно – методическа дейност и контрол“ в Регионалното управление на образованието в Благоевград, информира, че от сформирането на екипите досега са направени 1029 посещения на място. Данните за общо 1149 деца и ученици са обработени и отразени в информационната система.
В резултат на усилията на всички институции, включени в екипите за обхват, продължават да се връщат деца и ученици в образователните институции на територията на областта. До момента броят на успешно върнатите ученици е 67, въпреки съществуващите затруднения.
Предизвикателства и мерки за подкрепа
Представителите на общините отбелязват, че усилията за мотивиране на ученици за редовно посещение продължават. Много от децата и учениците, посочени от системата за проверка, пребивават трайно в чужбина. Експертите посочват и нежелание за присъствие в детски градини и училища, както и злоупотреба с позволените до 15 дни отсъствия по семейни причини.
В тази връзка екипите за обхват, предимно педагогически специалисти, насърчават сътрудничеството с родителите за приобщаване на децата към училищното образование. Осигурява се психологическа подкрепа на ученици и семейства, съдействие за издаване на карти за безплатен транспорт и изплащане на еднократни стипендии.
Учениците в риск от отпадане се включват в допълнително обучение за компенсиране на пропуски, като им се осигурява постоянен достъп до спортните бази, компютърни кабинети и библиотеките на училищата.
Нови предизвикателства и отговорности
По време на срещата бяха отчетени и новите реалности след влизането на България в Шенгенското пространство, което затруднява проследяването на деца и ученици, живеещи и учещи в други страни от Европейския съюз.
Поставен е и въпросът за отговорностите на родителите, които трябва да информират образователните институции и администрацията за временното или постоянно пребиваване на децата в друго населено място или държава. Родителите също трябва да упълномощават роднини, които се грижат за децата им, когато те работят в чужбина.