Общинските съветници на Мизия одобриха отчет за учебната 2024/2025 година

Анализ на учениците, отсъствията, резултатите от НВО и предизвикателствата в образованието на общината

Общинските съветници на Мизия одобриха отчет за учебната 2024/2025 година
Снимка © Кореспондент на БТА във Враца Лиляна Рашкова

Общинските съветници на Мизия приеха отчет за дейността на училищата и детските градини в общината за учебната 2024/2025 година, който предоставя подробен анализ на учениците, отсъствията, резултатите на националните външни оценявания (НВО) и предизвикателствата в образователната система на територията.

Деца в детските градини и основните причини за отсъствия

В документа е посочено, че броят на децата в детската градина в Мизия и нейните филиали се запазва около 160 души. Най-честите причини за отсъствия от градината са продължително боледуване, удостоверено официално, и различни семейни причини. Отчетено е и значително движение сред децата от малцинствени групи – някои новопристигнали семейства записват децата си, но скоро след това ги отписват и напускат общината.

Ученици, отсъствия и резултати от НВО в училищата на общината

През учебната 2024/2025 г. в трите основни училища в общината са се обучавали общо около 300 ученици. От тях 200 учат в Основно училище „Цанко Церковски“ в град Мизия. Там са регистрирани 22 309 отсъствия по уважителна причина, което е с 604 повече спрямо предходната година, но при по-голям брой ученици. Най-много отсъствия са медицински, следвани от семейни и други основателни причини като участие в спортни клубове и извънкласни дейности.

Отсъствията с неуважителна причина са намалели до 658, което е с 360 по-малко от миналата учебна година. Анализът посочва, че учениците с най-много неуважителни отсъствия обикновено идват от семейства без траен престой в населеното място, където родителите често оставят децата на близки и проявяват небрежност към правилата за посещаемост.

При националното външно оценяване четвъртокласниците са показали много добри резултати. Седмокласниците са получили добри оценки по български език и литература (БЕЛ) със среден резултат 48,35 точки, но по математика техният успех е бил задоволителен (33,3 точки). В отчета е посочено, че около 40% от този випуск проявяват незаинтересованост към математиката и имат сериозни затруднения с усвояването на учебното съдържание, като част от тези ученици са от социално слаби семейства и нисък социален статус, а родителите им не класират образованието като приоритет.

Резултати и предизвикателства в другите основни училища

В Основно училище „Отец Паисий“ в село Софрониево са се обучавали 30 деца, от които три в индивидуална форма. Там се наблюдава понижение на резултатите на НВО – четвъртокласниците по БЕЛ са получили средно 38,33 точки, а по математика – 39 точки. Седмокласниците имат средни оценки от 36,31 по БЕЛ и 12,78 по математика.

Отчетът коментира като причини за тези резултати липсата на мотивация у учениците за подобряване на знанията си, отсъствия по здравословни причини, както и „незаинтересоваността на част от родителите, които смятат, че училището е единствено отговорно за образованието и за незадоволителните резултати“.

В Основно училище „Христо Ботев“ в село Крушовица са се обучавали 65 деца. Четвъртокласниците там са показали много добри резултати по БЕЛ – средно 69,06 точки, над средното за областта и близки до средното за страната. По математика обаче резултатите са по-ниски – 49,03 точки, под средното за областта и страната.

Сред седмокласниците резултатите по БЕЛ са задоволителни, но под средното ниво – 43,15 точки, а по математика резултатът е незадоволителен – 23,65 точки и дори е по-нисък от предходната учебна година. Сред причините са неусвоени знания от предходни години, нежелание за наваксване на материала от страна на учениците и липса на разбиране и подкрепа от родители. Също така в отчета се посочват и препятствия като невъзможност или нежелание за по-добра реализация след седми клас.

Професионалното образование в Община Мизия

Единствената професионална гимназия в общината – „Васил Левски“ в Мизия, разполага с много добра и непрекъснато обновяваща се материална база. В нея учат 82 ученици, обучаващи се в специалностите „химик-технолог“, „машинен техник“ и „готвач“. От тях 72 са в дуална форма на обучение, която съчетава училищна подготовка с практика в реална работна среда.

В посочения отчет е отбелязано, че немалко ученици започват работа, за да подпомагат семействата си, което понякога налага преминаването им към самостоятелна форма на обучение. Сред другите сериозни проблеми в гимназията се споменават и ранните бракове.

Аспекти и предизвикателства в образователната система на общината

Обзорът на отчета по дейността на учебните заведения в Община Мизия разкрива множество предизвикателства, свързани с мотивацията на учениците, участието на родителите и социално-икономическите условия на семействата. Особено загрижителна е тенденцията на немотивираност към изучаването на математика и отсъствията по неуважителни причини, което засяга качеството на образованието.

Врати на възможности предоставя професионалното образование, което обаче също е изправено пред специфични трудности като необходимостта от социална подкрепа за учениците и интеграция на дуалната форма на обучение в трудовия пазар.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent