Мария Касимова-Моасе за таланта и същността на добрата драматургия

Писателката и ментор разкрива ключови умения за създаване на персонажи и насърчава младите драматурзи във Варна

Мария Касимова-Моасе за таланта и същността на добрата драматургия
Снимка © Кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

Писателката Мария Касимова-Моасе сподели свои наблюдения и опит от ролята си на ментор в ателие по творческо писане, проведено във Варна между февруари и юни. Тя акцентира върху най-важните качества на драматурга, сред които поставя умението да предаде една случка живо и динамично, като същевременно остави пространство за различни интерпретации.

Основи на добрата драматургия според Мария Касимова-Моасе

В интервю за БТА писателката обясни, че създаването на ясни и многопластови герои е ключово в драматургията. Тя подчерта, че драматургът трябва да познава детайлно биографията на своите персонажи, за да изразява качествата и недостатъците им в различните моменти на сюжета.

„Не може да опишеш всичко в ремарки, трябва да има възможност за различни четения, за нюанси“, каза Касимова-Моасе, като обясни, че именно тази свобода позволява на класически пиеси като „Ромео и Жулиета“ да се поставят и днес в съвременни представления.

Съвременното състояние на българската драматургия и младежките таланти

За състоянието на българската драматургия тя изрази мнение, че няма значителни открития, които да променят хода ѝ както в миналото, когато Стратиев и Радичков внасят нови подходи. Въпреки това писателката оцени положително наличието на автори, които продължават да пишат пиеси, тъй като това допринася за натрупване на опит и развитие.

Сред участниците в ателието, които са гимназисти от Варна, тя откри млади хора с потенциал за бъдещи драматурзи. Все пак Касимова-Моасе счита, че най-важното е заниманията да помагат на всички да станат добри ценители на изкуството.

„От разговорите с тях разбрах, че младежите се интересуват искрено от живота около тях, от отношенията в семейството, от това какво родителите знаят или не знаят, и какво не са склонни да приемат възрастните“, сподели писателката. Тя отбеляза също, че въображението на младите хора е голямо и чрез героите и темите си могат да изразят нуждата да бъдат изслушвани.

Пътят към театралната сцена и бъдещето на младите творци

Въпреки желанието на менторката, някои деца в ателието досега не бяха посещавали театър, но това вече е компенсирано. Мария Касимова-Моасе подчертава проблем, свързан с възприятията на младите за драматургията, които често се формират чрез телевизионни сериали, където качеството на темите и диалозите не винаги отговаря на театралните стандарти.

За да противодейства на това, тя ги е насърчавала да гледат класически театър и да се запознават с български автори, както и да свързват зрелите произведения с учебния материал.

В рамките на ателието учениците създадоха единен сюжет „Улица „Омайниче“ – колективна творба, където всеки разви история за различен дом. Най-голямото предизвикателство за преподавателката било да обясни на младежите как техните идеи трябва да стигнат до зрителите чрез сценично действие и диалог, тъй като публиката не може да разчита на вътрешните им мисли.

„Децата схващат бързо обясненията и разбират как да продължат напред“, допълни Касимова-Моасе.

След приключването на ателието, сдружение „Варна Лит“ планира да предостави текстовете на творческите произведения безплатно на школи, желаещи да ги поставят на сцената.

Насърчаване на културата и новите поколения писатели

Работата на Мария Касимова-Моасе показва значението на подкрепата и обучението на млади таланти в областта на драматургията. Тези инициативи не само развиват индивидуалния творчески потенциал, но и обогатяват театралния живот и културната среда в България.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent