Кръгла маса обсъди проблемите на художественото образование в България

Участници включват кмета на Троян и заместник-министър на културата, с акцент на защитените професии

Снимка © БТА

Кръгла маса по проблемите на професионалната подготовка по изкуства в България се проведе в Туристическия информационен център в Троян. В срещата участваха кметът на община Троян Донка Михайлова, заместник-министърът на културата Георги Султанов, експерти от Министерството на образованието и науката, занаятчии и хора на изкуството от региона, както и директори и преподаватели от 12 национални училища по изкуствата.

Обсъждани ключови проблеми и предложения

По време на дискусията бяха посочени множество проблеми, сред които най-значим беше прекъсването на връзката между висшите учебни заведения, които са към Министерството на образованието и науката, и училищата по изкуствата, подчинени на Министерството на културата. Кметът на Троян Донка Михайлова коментира, че училищата по изкуствата винаги са били „между Общината, Министерство на културата и Министерство на образованието“ и често са трябвало да се борят сами за развитието си. Тя подчерта, че общностите и общините вече осъзнават важната роля на тези училища.

Възникна и въпросът как държавата защитава хората на изкуството, като беше изтъкнато, че творците учат не за пари, а по призвание. В художествените училища съществуват „защитени професии“ като керамика и резбарство, но такива липсват във висшето образование. Заместник-министърът на културата Георги Султанов, който е и музикант, посочи, че липсват кадри за оркестрите и за опазване на културното наследство, като проблемът е общ за много европейски страни. Той заяви, че ще насочи вниманието си към изясняване на този въпрос.

Предизвикателства в учебния процес и бъдещи инициативи

Сред другите проблеми беше посочено намаляването на часовете по специални предмети в художествените училища в полза на общообразователните. И.д. директорът на НУПИ „Проф. Венко Колев“ в Троян Нина Донковска обясни, че това се прави, за да имат учениците равен хорариум с тези в общообразователните училища и да могат да кандидатстват във висши учебни заведения. Тя отбеляза, че това затруднява специалната подготовка и качеството на образованието се постига с големи усилия.

Присъстващите преподаватели и експерти се обединиха около конкретни предложения, които ще бъдат отправени към съответните министерства чрез Сдружението на училищата по изкуства и култура. Сред исканията са създаване на стратегия за образованието по изкуства, формулиране на защитена професия и увеличаване на часовете по специални предмети с аргументирана подкрепа към Министерството на образованието и науката.

Предложено беше също да се направи анализ на състоянието на художествените училища в България, тяхната полезност и принос в контекста на образователната система.

Форум и презентации

Дискусията беше модерирана от д-р Майа Антова от катедра „Визуални изкуства“ на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Презентации направиха представители на НУПИ „Проф. Венко Колев“ в Троян, Национална гимназия по приложни изкуства „Тревненска школа“ и Национална професионална гимназия по полиграфия и фотография в София. Директорът Орфей Миндов говори за проектно базирано обучение по изкуствата, а преподавателят Николина Климукова представи междупредметните връзки в обучението по религия в първи гимназиален етап.

Кръглата маса е част от двудневен форум под надслов „Изкуството да преподаваш изкуство“, организиран от Националния институт за културно и историческо наследство – Орешак и Националното училище за приложни изкуства „Проф. Венко Колев“ в Троян.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички

Дневни новини