Красимир Андреев представи глаголицата на ученици в Перник
Лекция в ОУ "Св. Иван Рилски" по повод 1170-годишнината от създаването на глаголицата

В Основно училище „Св. Иван Рилски“ в Перник бе изнесена лекция по повод 1170-годишнината от създаването на глаголицата. Учениците се срещнаха с гост лектор Красимир Андреев, преподавател в Националната художествена академия и известен творец в областта на плакатното изкуство, който представи глаголицата от нова и интересна гледна точка.
Глаголицата и нейното историческо значение
Красимир Андреев обясни пред децата, че глаголицата постепенно се трансформира в кирилицата, защото тя изпълнява своята основна задача: да научи повече хора да пишат на български език. Той подчерта, че буквите от глаголицата не са просто символи, а носят и собствено значение, което я прави уникална и лесна за научаване.
„Азбуката, както знаци, така и като графика, се е развивала през вековете – важна част от това развитие е и българската азбука“, каза в разговора си Андреев, добавяйки, че глаголицата му е предимно интересна заради своята форма и символика.
Образователна стойност и национална гордост
Директорът на училището, Цветана Пиралкова, изрази своята благодарност към госта за приемането на поканата и представянето на азбуката по нетрадиционен начин. Тя отбеляза, че в учебните програми децата се запознават с буквите като част от ограмотяването и с факта, че българската нация има своя собствена азбука.
„Това, което Красимир Андреев предоставя като гледна точка, е различно и дава възможност на учениците да видят буквите не просто като символи, а като носители на послания и културна идентичност“, допълни Пиралкова.
По време на лекцията децата имаха възможност да разгледат както познатата им кирилица, така и не толкова често визуализираната глаголица. Те научиха как са създадени тези азбуки, кои са техните основни елементи и какво послание са вградени в тях.
Послание към младото поколение
Според директора на училището тази среща има за цел да провокира учениците да се замислят върху важността на културното наследство и да развие у тях чувство на гордост и отговорност към опазването на българската историческа идентичност.
„Искам да предам на учениците послание, че имаме основание да се гордеем с нашето минало и с културното наследство, което сме получили. Нашият дълг е да го пазим и развиваме“, обобщи Цветана Пиралкова.