Иван Шишков-Шишо открива изложба "Балкански колорит в Нормандия" във Франция
Серия морски пейзажи с балканска палитра се представят в стар хотел на Атлантическия бряг с музикален концерт

Пловдивският художник Иван Шишков-Шишо открива самостоятелна изложба под надслов „Балкански колорит в Нормандия“ днес във Вел-ле-Роз, Франция. Събитието ще се проведе в емблематично място на брега на Атлантическия океан и ще отбележи началото на летния сезон в галерия „Les Ptits Galets“ с концерт за пиано и глас, в който ще участват Стефано Магенцани и цигуларят Сезар Велев – близък приятел на художника.
„Балкански колорит в Нормандия“ – нова творческа стъпка
Изложбата представя серия от специално създадени морски пейзажи, които съчетават богатството на балканската палитра с атмосферата на Нормандия. По думите на Шишков-Шишо това е втора част от концепцията „Балкански колорит“ – първата изложба с това име се е състояла близо до Айфеловата кула в Париж.
„Това са 12 подбрани произведения, които планирам да представя в малко по-компактен формат, но с идеята в бъдеще да покажа по-голяма експозиция“, споделя авторът. Мястото на експозицията е стар хотел, където се намира и замък, използван по време на Втората световна война за щаб на немската армия. Това го превръща в духовно и интелектуално средище, където публиката проявява сериозно отношение към изкуството и музиката.
Цигуларят Сезар Велев, който е професор в Парижката консерватория и организатор на събитието, допълва атмосферата с благотворителен класически концерт. Така вернисажът комбинира визуално изкуство и музика, за да създаде уникално преживяване за гостите.
Преходът от графичен дизайн към живопис и философията на Шишков-Шишо
В интервю за БТА Иван Шишков-Шишо разказва как преминава от кариерата си в плакатния дизайн и полиграфията към живописта. „За около 20-30 години основната ми работа беше полиграфия и дигитален печат, докато започнах да рисувам живопис за удоволствие“, обяснява художникът.
Той признава, че стилът му, с изчистени линии и конкретност, е оставен отпечатък от плакатното му мислене. „Когато завърших, нямаше дигитален печат и всичко се правеше на ситопечат с ограничени цветове – това ме научи да изчиствам формите и цветовете“, добавя Шишков-Шишо.
„В пейзажите ми почти няма човешки фигури. Наричам ги "безлюдни пейзажи", защото предпочитам философията на изчистването на формите без излишни детайли, които могат да натоварват наблюдателя“, обяснява той.
Изкуство, поезия и котвена точка в „парковете на Марс“
Шишков-Шишо е известен също с иновативните си идеи, като организираните от него „Олимпийски игри“ и „Хайдушки олимпиади“ по време на пандемията. Според него съхраняването на приятелствата остава най-сложната дисциплина, защото промените в хората и обществото затрудняват дълготрайните връзки.
Художникът разказва и за необычната изложба „Парковете на Марс“, създадена през 2020 година в период на пандемия. „Идеята ми дойде от изображение в интернет – камъни, разхвърляни безразборно на Марс. Реших да ги оцветя и подредя, създавайки композиция, която представлява отделен етап в творчеството ми“, споделя Шишков.
Поетичната страна на твореца също е неразривно свързана с него. „Пиша стихове, но никога не съм ги показвал. Те са нещо лично, вътрешно, идващи от душата, особено след тежки моменти в живота ми“, разкрива той. Веднъж е открил в стара чанта няколко тетрадки със свои стихове, повечето от които остават само за него.
Предстоящи изложби и творчески планове
След изложбата във Франция Иван Шишков-Шишо ще участва с две картини в Националното биенале „Натюрморт“ в Поморие, което се открива на 27 юни. През ноември художникът планира изложба в столичната галерия Heritage, а предколедната му изява ще бъде в галерия „Червеното пони“ в Пловдив.
Следващата година през септември Шишков-Шишо ще отбележи голям юбилей с изложба в галерия „Аспект“, като преди това няма да представя свои творби другаде, за да се концентрира върху това значимо събитие.
„Изкуството не е просто картина, а поетично състояние“
Румен Леонидов, близък приятел и критик на художника, описва работите му като „поетични състояния на надсъзнанието, които надхвърлят конвенционалните художествени стандарти“. Тази оценка ясно показва, че творчеството на Иван Шишков-Шишо носи и философска дълбочина, и концептуална завършеност.