СейлЛинк стартира платени маршрути през Ламанша с катамаран
Новият транспорт с ветроходни кораби предлага алтернатива на традиционните фериботи

Капитан Андрю Саймънс предупреди пътниците по време на последния инструктаж, че "докато преминаваме през Ламанша вероятно малко ще друса". Пътуването, което се осъществява от Англия до Булон сюр Мер, Франция, с катамарана на стартъп компанията "СейлЛинк", стартира първите си платени маршрути и планира да ги направи ежедневни.
Силата на вятъра е основният двигател на катамарана, който предлага алтернатива на традиционните фериботи през Ламанша. Въпреки ледените пориви на вятъра, 67-годишният Йоханес Шнайдер, един от пътниците, изрази задоволство от пътуването, за което е платил 85 британски лири или 98 евро. Той сподели: "Много е интересно да можеш да "изживееш" пътуването си, вместо да пътуваш с голям кораб, от който не можеш да видиш нищо".
Андрю Саймънс, създател на "СейлЛинк" и капитан на катамарана, отбеляза: "Опитваме се да работим с природата, (...) с приливите и отливите, а не срещу тях". Катамаранът може да побере до 12 пътника и екипажът предлага допълнителни удобства, като чай от мента срещу морска болест, сладкиши и одеяла, за да осигури комфорт на пътниците.
Идеята за "СейлЛинк" започва през лятото на 2019 г., когато Андрю, живеещ в Швейцария, се запитва защо да не се използват малките лодки, закотвени в пристанището. Неговата неудовлетвореност от фериботите, които смята за замърсяващи и непрактични, го вдъхновява да предложи нов начин за транспорт през Ламанша, насочен към хора, които "не пътуват с кола" и "искат да стигнат от центъра на един град до този на друг".
След като обмисля платформа за съвместно пътуване, идея, която се оказва сложна за реализиране, Андрю решава да следва модела на фериботите, предлагайки фиксирани маршрути и часове за пътниците и велосипедистите. "Трябваше да съберем 500 000 евро, от които 350 000 евро за закупуване на платноходката. Средствата бяха набрани от частни инвеститори, "хора, които наистина повярваха в проекта", споделя Андрю.
Във Франция интересът към услугите за превоз на пътници с ветроходни кораби нараства, с примери като "Сейлкооп", който предлага маршрути между Сен Рафаел и Корсика от 2022 г., и "Ле лиен", плаващи между Киберон и Бел-Ил от 2021 г. Според изследователя Силвен Рош, "това е нова връзка със скоростта, нова връзка с пейзажа, привлекателна за любителите на 'бавното пътуване'".
Въпреки че този вид транспорт за момента е "анекдотичен", Рош смята, че може да се разрасне през идните години. "Днес единствената реална алтернатива на изкопаемите горива е транспортът с платна", подчертава той и добавя, че други технологии за декарбонизация на морския транспорт, като водородните, все още не са разработени. Според Международната морска организация, морският транспорт е отговорен за почти 3% от световните емисии парникови газове.