Ръст от 15% на българската електронна търговия с над 2,69 млрд. евро

Пазарът се развива благодарение на дигитализация, доверие в онлайн плащания и предстоящото приемане на еврото

Ръст от 15% на българската електронна търговия с над 2,69 млрд. евро
Снимка © Ива Тончева, БТА

През 2025 г. общият обем на онлайн продажбите на продукти и услуги в България се очаква да надхвърли 2,69 млрд. евро, което представлява приблизителен ръст от 15% спрямо предходната година. Това показват данни от осмото издание на „ПАСПОРТ 2025 на е-комерс индустрията в България“, представено от Българската Е-комерс Асоциация (БЕА) с подкрепата на SEO агенция Serpact.

Растежът в българския пазар на електронна търговия се дължи на бързата дигитализация на търговията на дребно, увеличаващото се значение на мобилните устройства, както и на повишеното доверие на потребителите към онлайн плащанията и доставките. B2C сегментът се е удвоил за четири години и заема около 13,5% от пазара в Източна Европа.

Основни фактори за растежа на електронната търговия

Жанет Найденова, председател на БЕА, посочва: „Съотношението електронен/брутен вътрешен продукт (e-GDP) в България се очаква да достигне 2,53% през 2025 г., което показва значителен потенциал за развитие.“

Повече от 55% от онлайн потребителите на възраст 16-74 години вече пазаруват през интернет, а тенденцията се очаква да продължи. Удобството и доверието в електронната търговия са водещи мотиватори за растежа на този канал. Според изследването, 95,5% от онлайн купувачите през 2025 г. са закупували стоки и услуги от български онлайн магазини, 27,4% – от такива в Европейския съюз, а 12,9% – от магазини извън ЕС.

Проучването на БЕА, обхващащо над 4,9 млн. онлайн поръчки от август до октомври 2025 г., отчита нарастваща популярност на безконтактните доставки до пакетиерни шкафчета, click & collect услугите и увеличаване на плащанията с банкови карти и мобилни устройства за сметка на наложения платеж.

Тенденции в поведението на потребителите и устойчивост

Електронната търговия предоставя на потребителите по-голямо удобство и сигурност, като гарантира право на връщане на поръчките в срок до 14 дни без посочване на причина и възстановяване на платените средства.

Значително внимание се отделя и на екологичната устойчивост. Онлайн търговците все по-често прилагат екологично опаковане, въглеродно неутрални доставки и устойчиви практики в снабдяването, логистиката и производството. Особено потребителите от поколението Millennials демонстрират интерес към зелени продукти и отговорно потребление.

Онлайн търговията стимулира и пазара на употребявани стоки, който в следващите четири години се очаква да удвои своите размери.

Възможности и перспективи пред пазара на електронната търговия в България

От 1 януари 2026 г. България преминава към еврото, което ще улесни трансграничната електронна търговия, ще уеднакви цените и начините на плащане и ще повиши доверието на потребителите, премахвайки валутните бариери. Това ще позиционира страната като по-конкурентен играч на европейския пазар.

БЕА очаква и за 2026 г. двуцифрен ръст на B2C електронната търговия, която ще продължи да се развива и въвежда иновации.

В рамките на Европа e-GDP параметърът е 3,84%, като електронната търговия съставлява около 16% от общата търговия на дребно. В България този дял е към 8%, което показва значителен потенциал за бъдещо развитие на сектора.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent