Рекордните горещини в Япония ограничават производството на матча
Климатичните промени намаляват добивите в Киото, докато търсенето и цените на матча растат

Производството на матча в Япония е сериозно ограничено през тази година заради рекордните горещини, което доведе до затруднения в доставките и исторически високи цени на популярния прахообразен зелен чай. Това съобщиха фермери и представители на индустрията пред Ройтерс, като посочиха, че ефектите от екстремните температури се усещат най-силно в ключовия за производството регион Киото.
Горещините намаляват добивите в региона Киото
Лятото миналата година, регистрирано като най-горещото в историята на Япония, засегна особено тежко района около Киото, където се произвежда около една четвърт от японския тенча – сушените и смлени стеблени листа на чая, използвани за матча. Фермерът Масахиро Йошида, който е шестото поколение в семейната традиция, отбелязва значително намаление на добивите си тази година – едва 1,5 тона, което е с 25% по-малко спрямо обичайния му добив от два тона. „Лятото миналата година беше толкова горещо, че нарани храстите, така че не можахме да откъснем толкова много чайни листа,“ каза той от своя магазин в Уджи, южно от Киото.
Растящо глобално търсене и ефекти върху цените
Матча се превърна в глобален хит, особено сред милениалите и поколението Z, които го избягват заради здравословните му ползи. Кафенета по целия свят предлагат напитки и десерти с матча, а активността в социалните мрежи през миналата есен още повече ускори интереса към чая. Той е известен с високото си съдържание на антиоксиданти и кофеин в сравнение с другите зелени чайове.
Юки Ишии, основател на сингапурската търговска компания “Тилайф”, посочва, че търсенето от клиентите му се е увеличило десетократно миналата година и продължава да расте, въпреки намаляващите наличности от Япония. „Почти винаги съм без наличност,“ казва той. В същото време според Японската асоциация за производство на чай, страната е произвела 5 336 тона тенча през 2024 година – близо три пъти повече спрямо преди десетилетие, тъй като множество земеделци превключват към тази култура.
Прогнози и икономически последици
Асоциацията очаква нов по-нисък добив на матча през настоящата година. „Много хора се надяваха на по-висок добив, за да се намали недостигът, но това не изглежда вероятно,“ коментира Марк Фалзон, търговец на чай от Уджи, работещ с мелничарска фирма в Ню Джърси.
Износът на зелен чай от Япония през 2024 г. е нараснал с 25% по стойност, достигайки 36,4 милиарда йени (252 милиона долара), основно благодарение на нарастващото търсене на прахообразни зелени чайове като матча, сочат данни от Министерството на земеделието, горите и рибарството. По обем износът също се увеличава с 16%.
Цените на тенча достигнаха рекордни нива, като на търг през май в Киото килограм чай се продаде за 8235 йени (около 57 долара), което е ръст от 170% спрямо миналата година и значително повече от предишния рекорд от 4862 йени, поставен през 2016 г., според Глобалната асоциация на японския чай.
Японските производители се опитват да разширят производството на матча, но новите насаждения ще дадат добив едва след минимум пет години, така че текущият недостиг няма да бъде решен в краткосрочен план. „Очаквам, че цените ще продължат да растат драстично,“ завършва Фалзон.
Възходът и предизвикателствата на матча
Матча, като култура и пазарен продукт, се превърна във важна част от японския аграрно-икономически пейзаж и глобалните здравословни тенденции. В същото време климатичните промени и екстремните метеорологични условия оказват силно влияние върху производствените възможности и стабилността на доставките, което води до нови предизвикателства за фермерите и търговците по света.