Проучване разкрива предпочитанията на българите за чуждестранни почивки и разплащания
Българите избират Гърция, Италия и Турция за почивка и предпочитат дигитални плащания, очакват повече банкови услуги за пътуващи

Повече от една трета от българите, или 36%, планират да прекарат следващата си почивка в чужбина, като най-предпочитаните дестинации са Гърция, Италия и Турция. Тези данни са част от проучване на компанията „Виза“ за пътуванията и нагласите за плащания в Централна и Източна Европа през 2025 г.
Предпочитания при пътуванията и бюджетиране
Изследването, което обхваща седем страни, включително България, разкрива нагласите на потребителите в региона относно организацията на пътуванията и начините на разплащане. Повечето българи планират своите пътувания самостоятелно, като онлайн платформите са най-често използваният канал за резервации и плащания. Около една трета от анкетираните избират пакетни почивки, но и в този случай дигиталните методи за плащане са предпочитани.
Средната продължителност на почивката е близо 8 дни, а приблизителният бюджет, предвиден за пътуване в чужбина, е 760 евро на човек. Основната част от средствата се отделя за храна, развлечения и екскурзии. Въпреки че две пети от туристите адаптират разходите си спрямо компанията, с която пътуват и могат да надхвърлят първоначалния бюджет, почти половината организират финансовите си разходи много точно преди тръгване.
Според изследването, тази дисциплина продължава и по време на почивката, като почти всеки втори български турист следи разходите си чрез дигитално банкиране. От тези, които планират бюджета си предварително, 85% посочват, че успяват да съчетаят удоволствието от ваканцията с финансовата отговорност, като реалните разходи съответстват на планираните.
Очаквания към банковите услуги и проблеми по време на пътуване
Данните също така показват, че българите очакват банките да им предоставят по-широк спектър от услуги, които да подобрят техния опит при пътувания. Най-често използваните в момента услуги са валутен обмен (37%), сметки в чуждестранна валута (25%) и туристически застраховки, свързани с дебитни или кредитни карти (25%).
Анкетирани потребители биха желали в бъдеще банките да предложат допълнителни услуги като отстъпки за полети и хотели, както и специални програми за лоялност, свързани с пътувания.
Красимира Райчева, изпълнителен директор на „Виза“ България, коментира: „Изживяваме вълнуващ период на трансформация, предизвикан от бързия технологичен напредък и променящите се потребителски нагласи. Проучването ни показва, че българите проявяват интерес към допълнителни банкови услуги, свързани с пътувания, и са готови да плащат средно 1,4 евро на месец, като 9% са склонни да дадат над 4 евро. Това подчертава необходимостта да се следят непрекъснато потребителските нужди, за да се улеснява ежедневието и почивките им.”
Що се отнася до основните проблеми по време на ваканциите, потребителите от Централна и Източна Европа посочват:
- неочаквани закъснения или анулирани полети;
- изгубен багаж;
- пренаселени туристически обекти;
- опасения от измами, джебчийство и обща загриженост за безопасността.
Освен това, всеки осми български турист е срещал неприятна ситуация, свързана с липсата на определени методи за разплащане в чужбина – когато те не са налични или не функционират така, както у нас.
Новите тенденции в пътуванията и ролята на технологиите
Проучването на „Виза“ подчертава важността на дигитализацията при организирането на почивките и начина на плащане. Самостоятелното планиране набира все по-голяма популярност, особено в България и Унгария, като това се свързва и с нарастващото доверие към дигиталните услуги и средства за разплащане.
Потребителите търсят гъвкавост и удобство, като едновременно с това обръщат внимание на финансовата си дисциплина и сигурността на своите плащания. Това е повод банките и платежните компании да развиват продуктите и услугите си, за да отговорят на нарастващите очаквания в сегмента на туристическите плащания.