Потребителското доверие в България се подобри през април 2025 г.
НСИ отчита повишение на доверието както в градовете, така и в селата, с намалени инфлационни очаквания и оптимизъм за разходите
През април 2025 г. потребителското доверие в България отчита значително подобрение спрямо нивото си от януари, съобщи Националният статистически институт (НСИ). Общият показател на доверие се повишава с 3,1 пункта, от -19,5 на сто през януари до -16,4 процента през април, като подобрение е регистрирано както в градовете, така и в селата.
Подобрение на нагласите на потребителите в градовете и селата
НСИ информира, че потребителското доверие нараства с 2,3 пункта сред населението в градовете и с 4,8 пункта сред това в селата. Потребителите изразяват по-малко негативни мнения относно развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните 12 месеца, както и за перспективите през следващата година.
Също така се забелязва намаление на песимизма относно промените в финансовото състояние на домакинствата през изминалите месеци и очакванията за бъдещето. Това показва постепенно възстановяване на оптимизма сред българските потребители.
Намалени инфлационни очаквания и прогнози за безработицата
Въпреки, че потребителите продължават да смятат, че през последните 12 месеца има поскъпване на потребителските цени, темпото на инфлация според тях е значително по-слабо спрямо оценките от предишната анкета. По-слабо изразени са и очакванията по отношение на инфлацията през следващата година.
Относно пазара на труда, според анкетираните има очаквания за известно намаляване на заетостта в страната през следващите 12 месеца. Населението в градовете прогнозира, че това съкращаване ще настъпи с по-високо темпо.
Оптимизъм за разходи и покупателна активност
Сред по-позитивните тенденции в нагласите на потребителите е и по-високата готовност за извършване на разходи, особено за покупки като автомобил и подобрения в дома през следващите 12 месеца. Това показва нарастващо доверие в икономическата стабилност и възможностите за лични инвестиции.
За сравнение, Националният статистически институт припомня, че през януари 2025 г. общият показател на потребителското доверие е отчел спад от 7,3 пункта спрямо октомври 2024 г., което бе резултат от понижено доверие както в градските, така и в селските райони.
Потребителският оптимизъм се засилва
Обобщено, данните от последното наблюдение на НСИ показват, че въпреки някои остават предизвикателства като инфлационния натиск и трудовата пазарна несигурност, нагласите на българските домакинства се подобряват. Потребителите са по-малко песимистично настроени по отношение на икономическото развитие и финансовото си състояние, което е важен сигнал за възстановяване и стабилизация на вътрешното потребление в страната.