Ново повишение на таксите в Дарданелите нарушава Конвенцията от Монтрьо, алармира БМК

Турция едностранно увеличава таксите за преминаване, което повишава разходите на черноморските пристанища и засяга транспорта и кораборемонтната индустрия

Ново повишение на таксите в Дарданелите нарушава Конвенцията от Монтрьо, алармира БМК
Снимка © Кореспондент на БТА във Варна Мила Едрева

Турция нарушава Конвенцията от Монтрьо с новото увеличение на таксите за преминаване през Дарданелите и Босфора, заяви пред журналисти във Варна председателят на Българската морска камара (БМК) кап. Александър Калчев. Това вече е трети случай за последните няколко години, когато Анкара едностранно повишава тарифите, алармира той.

Новото повишение на таксите и неговото въздействие

Според кап. Калчев вдигането на таксите се отразява негативно на всички черноморски пристанища, тъй като увеличава разходите за транспорт на всеки кораб, който внася или изнася стоки през региона. Особено засегнати щели да бъдат кораборемонтните заводи, където поскъпването на минаващите кораби автоматично води до увеличаване на услугите.

„Турция има право да налага такси само в размер, който покрива преките разходи по управлението на протоките, но не може да печели от тези такси“, обясни Калчев, позовавайки се на разпоредбите на Конвенцията от Монтрьо.

Реакции и предприети действия

Българската морска камара вече е подала сигнали до българските министерства на транспорта и на външните работи във връзка с новото повишение. При предишното увеличаване на таксите институциите са провели разговори с турската страна, но те не са довели до промяна, допълни председателят на БМК.

Калчев съобщи още, че Българската морска камара възнамерява да се свърже и с международни партньори от други черноморски държави, сред които Румъния и Грузия, които също ще изпитат отрицателно влияние от решението на Турция.

Международната рамка на проблема

Конвенцията от Монтрьо регулира правата на Турция по отношение на корабоплаването през Дарданелите и Босфора. Тя предвижда Турция да може да събира такси, които да покриват само разходите по оперирането на протоките, без да генерира печалба от тях. Едностранните промени в цените обаче поставят под въпрос спазването на тези международни норми и оказват влияние върху търговския обмен в Черноморския регион.

Нарастващите такси увеличават бюджета на корабособствениците и операциите около товаро-разтоварните дейности, което може да доведе до поскъпване на стоките и услуги, свързани с морския транспорт.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent