Комисията за защита на конкуренцията изследва поскъпването на хранителни продукти
Търговските вериги са задължени да предоставят подробни данни за продажби, цени и прогнози по ключови стоки от първа необходимост

Комисията за защита на конкуренцията поиска допълнителна информация от търговските вериги във връзка със секторния анализ на пазара на хранителни стоки от първа необходимост. Целта е да се изяснят причините за повишението на цените на основни хранителни продукти в периода от 21 юли до 15 август 2025 г. Това съобщиха от пресцентъра на Комисията.
Изискваната информация от търговските вериги
Предприятията трябва да представят подробни данни за продажбите и цените на определени стоки от първа необходимост, включително мляко, сирене, кашкавал, яйца, олио, брашно, хляб, месо, кайма и минерална вода. Данните трябва да обхващат периода от 21 юли до 4 август 2025 г. Освен това се изисква информация за промоциите на тези продукти за периода от 21 юли до 3 август 2025 г.
Допълнително, търговските вериги трябва да предоставят планове с прогнози за цените на дребно на същите хранителни продукти за периода от 5 до 15 август 2025 г. В тях следва да бъде посочено кои продукти се очаква да поскъпнат и с какъв процент.
Цел и възможни мерки на Комисията
Секторният анализ цели да установи дали покачването на цените е икономически обосновано или се дължи на антиконкурентни практики. Особено внимание ще бъде отделено на евентуални злоупотреби с господстващо положение или забранени споразумения между търговските вериги.
При наличие на съмнения за нарушения Комисията ще започне съответните производства и може да наложи законовите мерки и санкции. В случаите на нарушения по чл. 15 и чл. 21 от Закона за защита на конкуренцията, както и по членове 101 и 102 от Договора за функциониране на Европейския съюз, санкциите могат да достигнат до 10% от общия оборот на предприятието за последната финансова година.
Значение на анализа за пазара на хранителни продукти
Анализът на пазара на хранителни стоки от първа необходимост е ключов за гарантиране на справедлива конкуренция и защита на потребителите. Чрез събирането на данни и прогнози Комисията цели да предотврати некоректни практики, които биха могли да доведат до необосновани ценови увеличения. Проверката също така ще подпомогне по-доброто разбиране на динамиката на пазара и факторите, влияещи на цените.