Ивайло Петров акцентира върху ролята на ИИ в медийната трансформация през май

По време на 20-ата Световна среща на българските медии Петров обсъди предизвикателствата за новинарските агенции и възможностите с изкуствения интелект

Ивайло Петров акцентира върху ролята на ИИ в медийната трансформация през май
Снимка © Владимир Шоков, БТА

Ивайло Петров от MINDS International подчерта ролята на новинарските агенции и технологичните компании в изграждането на мост между медиите и иновациите по време на 20-ата Световна среща на българските медии, проведена на 24 и 25 май в София и Вършец. Той участва онлайн във втория панел на събитието, озаглавен „Новото знание в медиите“, където изтъкна основните предизвикателства и възможности пред информационните агенции в днешната динамична медийна среда.

Основни приоритети пред новинарските агенции

Според Петров, в момента агенциите са изправени пред четири ключови задачи. Първата е развитието на устойчив бизнес модел, който да осигури стабилност в условията на постоянно променящ се медиа пазар. Вторият приоритет е диверсификацията на услугите, като се разработват нови предложения, адаптирани към нуждите на клиентите и пазара.

Третият важен аспект, според него, е поддържането на качествена и достоверна информация. Това е особено значимо, тъй като младото поколение все повече черпи новини от социалните медии, което повдига въпроси за достоверността на източниците. Четвъртата ключова тема е интеграцията на изкуствения интелект, който Петров определи като „огромна възможност“, а не заплаха.

Изкуственият интелект – възможности и рискове

Ивайло Петров направи паралел между влиянието на първия iPhone през 2007 г. и настоящото навлизане на изкуствения интелект (ИИ) в медийния сектор. Той го определи като дисруптор, който коренно ще промени правилата на играта и бизнес моделите на пазара.

В същото време, експертът изтъкна и две негативни черти на ИИ. Първата е качеството на фалшивите новини, които с помощта на ИИ могат да станат изключително достоверни и трудни за разпознаване дори от професионалисти. Това подчертава необходимостта от сътрудничество между медиите и ИИ компаниите за разработване на услуги, които да помагат за разграничаване на истинската информация от фалшивата.

Втората негативна страна е, че технологичните фирми използват новинарско съдържание, създадено безвъзмездно от журналисти, за обучение на своите ИИ модели. Това поражда дискусии за справедливо компенсиране на медийните организации за техния труд, която тема е на дневен ред от известно време.

Партньорствата и медийната грамотност като ключ към бъдещето

Петров посочи, че много новинарски агенции вече експериментират с изкуствен интелект и имат успешни партньорства с технологични компании. Той отбеляза, че съвместната работа включва лицензирането на съдържание и разработване на по-добри модели, които допринасят за диверсифициране и оптимизиране на услугите на медиите.

Една от важните задачи е и по-доброто познаване на аудиторията чрез задълбочено разбиране на нуждите и предпочитанията на клиентите на новинарските агенции.

Накрая, Ивайло Петров подчерта значението на медийната грамотност за обществото. „Ние трябва да инвестираме в това да обучаваме нашите читатели и слушатели как да разграничават фалшива от истинска новина. Това е роля не само на медиите, но и на образованието и обществото като цяло,“ каза той. Според него, подобно обучение особено за младото поколение е от ключово значение за успешното развитие на всяко общество.

Инновации в българските медии

20-ата Световна среща на българските медии, организирана от БТА, се проведе на 24 и 25 май в София, Клисурския манастир „Св. св. Кирил и Методий“ и Вършец. Форумът събра експерти от различни части на света, които обсъдиха предизвикателствата и тенденциите в съвременните медии, като специално внимание беше отделено на ролята на новите технологии и дигиталната трансформация в медийния сектор.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent