Японската "айСпейс" претърпя нов неуспех с кацането на лунохода "Резилиънс"

След спиране на връзката и проблеми със сензорите, кацането на Луната на "айСпейс" приключи катастрофално, като компанията продължава разработките си

Японската "айСпейс" претърпя нов неуспех с кацането на лунохода "Резилиънс"
Снимка © БТА

Японската компания „айСпейс“ обяви, че нейният безпилотен луноход е претърпял вероятно катастрофално кацане на Луната в петък, като по този начин отбеляза пореден неуспех две години след първата си неуспешна мисия, съобщиха световните информационни агенции.

Поредно препятствие за търговските лунни мисии на „айСпейс“

Компанията от Токио се стремеше да се присъедини към американските фирми Intuitive Machines и Firefly Aerospace в глобалната надпревара за търговски кацания на Луната. В тази надпревара активно участват и държавни мисии от Китай и Индия. Провалът в петък означава ново забавяне в дългосрочните амбиции на Япония да осъществи успешен търговски достъп до лунната повърхност.

Въпреки това Япония остава ангажирана с международната космическа програма „Артемида“, ръководена от САЩ, а редица японски компании разглеждат лунните експедиции като нов стратегически сектор за инвестиции и технологично развитие.

Технически проблеми и последствия от неуспеха

Луноходът „Резилиънс“, който представляваше втория лунен модул на „айСпейс“, е имал затруднения с измерването на разстоянието до повърхността, което е попречило на необходимото забавяне на спускането и е довело до сблъсък с лунния терен. Компанията също информира, че връзката с апарата е прекъсната.

Главният технологичен директор Рио Уджии посочи пред медиите, че причините могат да са различни – проблеми със сензорите, софтуерни или хардуерни неизправности и работата на двигателната система: „Възможни са различни сценарии и следващите ни стъпки ще опитат да идентифицират точните причини“, обясни той. Финансовият директор Джумпей Нозаки успокои, че компанията не е изправена пред непосредствени финансови затруднения, като изтъкна стабилната подкрепа на инвеститорите.

При първата мисия на „айСпейс“ през 2023 г. причината за провала бе неточно измерена височина при спускането, което доведе до разбиване на апарата. Тогава софтуерът бе подложен на корекции, а хардуерът практически не бе променен.

Значението на мисията и следващите перспективи

„Резилиънс“ бе оборудван с четириколесен луноход, произведен от люксембургското дъщерно дружество на „айСпейс“, и превозваше пет други полезни товара, сред които научни инструменти от японски компании и тайвански университет. Общата стойност на товара възлизаше на около 16 милиона долара.

Модулът беше насочен към равнина на около 900 километра от Северния полюс на Луната. Ако кацането бе преминало успешно, сонда с височина 2,3 метра и роувърът щяха да провеждат изследвания в продължение на 14 дни, включително събиране на реголит и финозърнести материали, по договор с НАСА.

През миналата година Япония се присъедини към малка група държави, осъществили меко кацане на Луната, след бившия Съветски съюз, САЩ, Китай и Индия, благодарение на своя спускаем апарат SLIM. Правителството подписа споразумение с НАСА за участие на японски астронавти в програмата „Артемида“ и подкрепи частни фирми в развойни лунни проекти, опирайки се и на транспортните възможности на „айСпейс“.

Японският премиер Шигеру Ишиба изрази подкрепа за компанията в социалната мрежа „Екс“, заявявайки, че „очакванията към ‘айСпейс’ не са намалели“, въпреки поредния неуспех.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent