"Гугъл" се изправя пред иск от 25 млрд. лири за злоупотреба с онлайн реклама
Искът във Великобритания обвинява "Гугъл" в монополно поведение при онлайн рекламата и възможно разделяне на бизнеса след решение в САЩ през август 2024 г.

Технологичният гигант „Гугъл“, част от корпорацията „Алфабет“, е изправен пред съдебен иск на стойност 25 милиарда британски лири (приблизително 33,7 милиарда долара) във Великобритания. Искът обвинява компанията в злоупотреба с монополното й положение на пазара за онлайн рекламни услуги, свързани с търсачката Google Search.
Обвинения в злоупотреба с пазара на онлайн реклама
Съдебният иск посочва, че „Гугъл“ е сключил споразумения с производители на мобилни устройства, с които Google Search става търсачка по подразбиране на техните продукти. Това според ищеца е довело до увеличаване на цените за рекламодателите във Великобритания.
В документа се твърди, че между 500 000 и 1,5 милиона британски рекламодатели са били засегнати от тази практика, изпитвайки „прекомерни и несправедливи цени“ за онлайн реклама, които са резултат от господството на „Гугъл“ на пазара.
Споразуменията с производителите на мобилни телефони и мрежовите оператори да включат Google Search като опция по подразбиране са позволили на компанията да запази значителна доминация в сектора на онлайн търсене и съответно да увеличи цените за реклами.
Възможно разделяне на бизнеса и контекст от САЩ
„Гугъл“ в момента обсъжда варианти, включително принудително разделяне на браузъра си Chrome, в отговор на решение от федерален съд в САЩ. През август 2024 г. съдът призна компанията за виновна в нарушение на антитръстовото законодателство, свързано с монопол.
Това разделяне може да доведе до продажба на част от бизнеса им в САЩ, като приходите от такава сделка биха могли да бъдат използвани за финансиране на текущия съдебен иск във Великобритания.
До този момент „Гугъл“ не е предоставил официален коментар по повод съда и повдигнатите обвинения, отбелязва агенция ДПА.
Глобални предизвикателства пред технологичния гигант
Кейсът във Великобритания е поредният епизод от нарастващото регулиране и правни действия срещу „Гугъл“ в различни части на света. Акцентът пада върху начина, по който компанията контролира ключови пазари на интернет услуги и рекламни технологии.
Подобни дела могат да променят динамиката на технологичния сектор, като поставят ограничения върху практиките за интеграция на услуги и налагане на търсачки и браузъри по подразбиране.
Засега случаят остава в процес на развитие, а очакванията са да даде значителни посоки за бъдещото регулиране на големите технологични корпорации и пазара на дигитална реклама.