ЕС отчита 4,6 млрд. евро търговски излишък в хранителната промишленост през юли
Ръстът на износа се подкрепя от по-високи цени на какао и кафе, докато износът за Китай и Тайланд намалява
 
                                                    През юли 2025 г. Европейският съюз отчете търговски излишък в хранително-вкусовата промишленост от 4,6 милиарда евро, което представлява увеличение с 19% спрямо юни, но е по-ниско в сравнение със същия месец на предходната година. Данните са от последния доклад на Европейската комисия, който разглежда детайлите около износа и вноса на селскостопански и хранителни продукти от ЕС.
Общият търговски излишък за първите седем месеца на 2025 г. възлиза на 26,5 милиарда евро, което е с 12,2 милиарда евро по-малко от същия период на 2024 г. Това се дължи основно на повишените цени на вноса, особено в сферата на какаото и кафето.
Увеличен износ и ключови пазари
Европейският износ на селскостопански и хранителни продукти достигна 20,7 милиарда евро през юли, отбелязвайки 8% ръст спрямо юни и стабилно ниво спрямо юли 2024 г. Кумулативно за периода януари – юли 2025 г. износът възлиза на 139,4 милиарда евро, което е увеличение от 2% или 2,7 милиарда евро спрямо същия период през предходната година. Този растеж се дължи главно на по-високите цени на продуктите.
Великобритания остава най-важният пазар за европейския износ с 23% от общата стойност (32,4 милиарда евро) между януари и юли. Износът към Обединеното кралство се е увеличил с 1,4 милиарда евро, или 5%, подхранван от по-високата стойност на какаовите продукти, шоколада и млечните продукти. Следват САЩ и Швейцария като основни дестинации.
В контраст с тези тенденции, износът към Китай е спаднал с 628 милиона евро (8%), главно заради намаляване на обемите зърнени култури, а към Тайланд – с 278 милиона евро (28%), частично поради същата причина.
Продуктово развитие на износа и вноса
Най-значително увеличение на стойността на износа са отбелязали кафе, чай, какао и подправки – с 2 милиарда евро или 34% от януари до юли 2025 г. спрямо 2024 г. Това се свързва с ръст на цените на какаовите паста, масло и прах с 87%. Захарните изделия и шоколадите също са нараснали с 1,2 милиарда евро (19%), главно благодарение на 29% по-високите цени на шоколада. Износът на млечни продукти се е увеличил с 6% (725 милиона евро), въпреки спад на обемите с 2%.
Обратната тенденция е отчетена при зърнените култури – износът им е намалял с 1,6 милиарда евро (20%) заради 23% спада на обемите, особено при пшеницата и царевицата. Износът на маслини и зехтин, макар и по-голям по обем (+19%), е намалял по стойност с 15% (671 милиона евро) поради по-ниските цени с 29%, но остава над нивата от 2023 г.
Що се отнася до вноса, той нараства устойчиво – през юли 2025 г. стойността му достига 16,1 милиарда евро, което е 5% повече от юни и 10% над юли 2024 г. Кумулативният внос от януари е 113 милиарда евро, увеличение от 15%, основно заради повишените цени на какаото и кафето.
Основни източници на внос и пазарни цени
Най-голям ръст на вноса за отчетения период идва от Кот д’Ивоар – с 2,2 милиарда евро (59%) на годишна база, причинено главно от покачването на цените на какаото. Вносът от Канада се увеличава с 1,3 милиарда евро (93%), свързано с по-големи доставки на рапица, царевица и пшеница. По обратната линия – вносът от Украйна се понижава с 1,2 милиарда евро (16%), основно заради намаления внос на зърнени култури.
Вносът на кафе, чай, какао и подправки в ЕС се увеличава с 9,2 милиарда евро (57%) във връзка с високите цени: какаото почти е удвоило стойността си, а кафето е поскъпнало с 58%. Плодовете и черупковите плодове също отчитат ръст с 2,8 милиарда евро (20%) заради 11% по-високите цени.
В същото време обаче, вносът на маслини и зехтин спада с 565 милиона евро (46%) поради понижение както в цените, така и в обемите.
Тенденции в цените и обемите на селскостопанските продукти
Повишението на цените в някои ключови категории като какао и кафе оказва значително влияние върху общите стойности на търговията, като увеличава приходите от износ, дори при спад на обемите. Обратно, сектори като зърнените култури и маслини отразяват по-слаби пазарни показатели предимно поради намалени обеми и по-ниски цени.
 
                                             
                                             
                                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                            