Ecommerce Europe и БЕА призовават за лоялна конкуренция в ЕС
Асоциациите настояват за по-бързо прилагане на законодателството в електронната търговия и подобрена координация между органите

Ecommerce Europe и националните ѝ асоциации членове, включително Българската Е-комерс Асоциация (БЕА), призоваха институциите на Европейския съюз и държавите членки за по-бързо осигуряване на лоялна конкуренция и ефективно прилагане на законодателството на единния пазар, което да важи за всички участници в електронната търговия, независимо от тяхното местонахождение. Това се посочва в отворено писмо, адресирано до българските евродепутати, Министерството на икономиката и индустрията, Министерството на иновациите и растежа, Министерството на финансите и регулаторните органи, получено в БТА.
Необходимост от равнопоставени условия в електронната търговия
През февруари Европейската комисия публикува съобщение за безопасната и устойчива електронна търговия, което разглежда въпроса за осигуряване на равни условия между компании, базирани в ЕС, и такива извън него. Ассоциациите в индустрията приветстват стъпката, но посочват, че документът не отразява напълно належащата нужда от мерки за лоялна конкуренция в рамките на единния пазар.
В условията на разрастване на участниците в електронната търговия, базирани извън ЕС, ролята на потребителските органи и тези за съответствие става все по-важна. От БЕА подчертават, че основният фокус остават лоялната конкуренция, безопасността на продуктите и правната сигурност, с цел гарантиране на жизнеспособността и правилното функциониране на европейската икономика.
Предизвикателства в прилагането на законодателството
В писмото се отбелязва, че въпреки инициативите през изминалата година, като действия под Регламента за сътрудничество в областта на защитата на потребителите (CPC) и Закона за цифровите услуги, липсва достатъчна бързина при прилагането на правилата. Разследванията и процедурите отнемат прекалено много време, което поставя спазващите закона предприятия в неравностойно положение, тъй като пазарният им дял се намалява заради несъответстващи играчи.
Спазващите правилата компании инвестират значително, за да отговарят на законодателството на ЕС, докато несъответстващите могат да предлагат продуктите си с около 40% по-ниски цени, което създава сериозно конкурентно предимство за тях.
Макар Регламентът за защита на потребителите да показва потенциал като инструмент, ограниченията на националното прилагане затрудняват борбата с несъответстващи участници, базирани извън ЕС. В писмото се настоява Европейската комисия да получи ясен мандат да действа като правоприлагащ орган за нарушения, засягащи потребителите в целия ЕС, без значение къде се намират търговците.
Призив за ускорени действия и по-добра координация
Ecommerce Europe и националните асоциации призовават за ускоряване на разследванията и ефективното прилагане на съществуващите правила на ЕС към всички участници в пазара. Те подкрепят бързото приемане на реформата на Митническия кодекс на Съюза и дават голямо значение на навременното му прилагане.
От асоциациите настояват държавите членки да осигурят адекватни ресурси на националните органи за подобрено наблюдение, разследване и налагане на санкции срещу нарушения. Също така се разглежда необходимостта от засилено сътрудничество между генералните дирекции на Европейската комисия и националните органи чрез създаване на постоянна работна група за равнопоставеност и координирани действия, включително с участието на външни заинтересовани страни.
Насърчаване на по-справедлива и устойчива електронна търговия
Продължаващият диалог и инициативи в сферата на електронната търговия са от решаващо значение за поддържане на конкурентоспособността на европейския пазар и защитата на правата на потребителите. Осигуряването на бързо и последователно прилагане на законодателството би спомогнало за изграждане на по-справедлива и устойчива електронна търговия в ЕС, подчертават от Българската Е-комерс Асоциация.