BEUC и организации искат разследване на таксите за ръчен багаж в Европа

Обществени организации подадоха жалба срещу седем нискотарифни авиокомпании за предполагаемо налагане на необосновани такси

BEUC и организации искат разследване на таксите за ръчен багаж в Европа
Снимка © Salvatore Di Nolfi, БТА

Европейската организация за защита на потребителите (BEUC) и шестнадесет нейни членуващи неправителствени организации подадоха жалба до Европейската комисия с искане за общоевропейско разследване на политиката за таксуване на ръчния багаж от страна на седем нискотарифни авиокомпании. Жалбата е свързана с предполагаемо налагане на необосновани такси, които според подателите нарушават европейските правила.

Спорни такси и различия между авиокомпаниите

Сред съдебните засегнати са авиокомпаниите "ИзиДжет" (EasyJet), "Норуиджън" (Norwegian), "Райънеър" (Ryanair), "Трансавиа" (Transavia), "Волотеа" (Volotea), "Вуелинг" (Vueling) и "Уизеър" (Wizzair). Според френската Конфедерация на потреблението, жилищата и околната среда (CLCV), която е част от BEUC, тези превозвачи начисляват на пътниците значителни допълнителни такси за ръчен багаж, които се считат за необосновани.

В жалбата се посочва, че някои авиокомпании изискват плащане дори за рамките на ръчния багаж, ако размерите на багажа надвишават определените от тях норми. Таксите варират значително – например 36 евро при "Райънеър", около 43 евро при "ИзиДжет" и дори до 280 евро при "Вуелинг". Освен това се отбелязва, че критериите за определяне на малък или голям ръчен багаж са несъгласувани и силно варират между компаниите.

Правна основа и реакция на авиокомпаниите

Към основната аргументация на потребителските организации се прибавя постановление на Съда на Европейския съюз от 2014 г., според което превозът на ръчен багаж не трябва да подлежи на допълнително таксуване, стига багажът да отговаря на разумни изисквания за размер и тегло, както и на мерките за безопасност.

В отговор на жалбата някои от засегнатите авиокомпании изразиха становище. Ирландската "Райънеър" публикува съобщение, в което приветства инициативата и изразява увереност, че разследването ще докаже съответствието на нейната ценообразувателна политика с европейското законодателство, което позволява на авиокомпаниите сами да определят цените на услугите си, включително допълнителните такси.

Сходно мнение заема и "Норуиджън", която чрез изявление до Франс прес заявява, че нейният ценови модел е изцяло в съответствие с европейските регулации. Другите посочени авиопревозвачи – "ИзиДжет", "Трансавиа", "Волотеа", "Вуелинг" и "Уизеър" – не са отговорили на запитванията за коментар.

Контекст и значение на жалбата

Подадената жалба идва в критичен момент, когато в европейските институции се провеждат дебати относно реформата на регламента за правата на пътниците във въздушния транспорт. Този процес може да доведе до промени, които ще повлияят на политиките за таксуване и обслужване при полети в рамките на Европейския съюз.

Инициативата на BEUC и свързаните организации цели да осигури по-голяма прозрачност и справедливост при начисляването на такси за ръчен багаж, както и да предпази потребителите от нелоялни търговски практики.

Значението на потребителската защита в авиотранспорта

В последните години темата за допълнителните такси при нискотарифните авиокомпании предизвиква множество спорове и недоволство сред пътниците. Проблемите с неясните критерии за размери на ръчния багаж и високите наказателни такси водят до повишено търсене на регулаторни мерки и по-стриктен контрол.

Европейските институции и организации за защита на потребителите работят за установяване на ясни и справедливи правила, които да осигурят баланс между бизнес интересите на авиокомпаниите и правата на пътниците.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини