СОС възложи икономическа рамка за решаване на транспортната криза в София

ЦГМ трябва да изготви рамка с увеличение на заплатите от 1 април, финалното предложение е за 29 май

СОС възложи икономическа рамка за решаване на транспортната криза в София
Снимка © Николета Василева, БТА

На съвместно заседание на три комисии в Столичния общински съвет (СОС) – по транспорт, по икономика и по финанси – бе разгледано предложение за икономическа рамка, свързана с подобряване на финансовото състояние на градския транспорт в София. Центърът за градска мобилност (ЦГМ) получи срок да изготви такава рамка, включваща искането на транспортните синдикати за увеличение с 300 лв. на заплатите на всички служители в транспортните дружества на столицата.

Гласуване и подкрепа на предложението

Предложението за изготвянето на икономическата рамка бе подкрепено от всички 11 съветници в комисията по транспорт. В комисията по икономика „за“ гласуваха 9, а 2-ма се въздържаха. В комисията по финанси подкрепата бе от 12 съветници. Заместник-председателят на СОС от ПП-ДБ Бойко Димитров внесе допълнителна идея Центърът за градска мобилност да разработи три варианта за рамката:

  • 300 лв. увеличение на основната заплата на всички служители;
  • 150 лв. увеличение на основната заплата и 100% увеличение на бонусите за водачи и сервизни работници;
  • 200 лв. увеличение на основната заплата и двойно увеличение на бонусите.

Това предложение обаче бе подкрепено единствено от комисията по икономика, докато повечето съветници в останалите две комисии се въздържаха.

Кризисна ситуация и спорове между съветниците

Иван Таков, председател на транспортната комисия и шеф на групата на БСП в СОС, заяви: „Щом кметът не може да реши проблема, СОС ще го направи. Този транспортен колапс не може да продължава повече.“ Той уточни, че предложението за икономическа рамка се базира на предварителни данни от ЦГМ, тъй като кметът е чакал шест месеца, за да внесе собствено предложение.

Според разчетите, транспортът ще струва на София 279,7 млн. лв. и се предвижда увеличение на заплатите с 300 лв. за всички 7 000 работещи в общинските транспортни дружества от 1 април. ЦГМ трябва да внесе окончателната рамка за разглеждане в СОС заедно с бюджета на града на 29 май.

Заседанието беше продължително и напрегнато, като съветниците си разменяха остри реплики и мнения. Общественикът Симеон Ставрев от ПП-ДБ изтъкна, че предложението би довело до допълнителни разходи в размер на около 50 млн. лв., като държавата осигурява едва 15 млн. и останалата дупка в бюджета ще е около 35 млн. лв., питайки къде ще се намерят тези средства – „от детски градини ли, от училища ли?“

Лидерът на „Спаси София“ Борис Бонев критикува колегите си, като ги попита дали софиянци наистина подкрепят разходи за „по-високи заплати за 69 счетоводители и книговезци“ и нарече дебата „евтин театър“.

Подкрепа и условности

Шефът на комисията по икономика Прошко Прошков от ГЕРБ - СДС подчерта, че кризата не е резултат от исканията на синдикатите, а от отказа на общината от диалог: „Предлагаме да ви спасим.“ Андрей Зографски от „Спаси София“ добави, че през миналата година заплатите в сектора са били увеличени с над 500 лв.

Дискусии имаше и около спора дали предложението включва дефицит от 70 млн. лв. или по-малък, като от вносителите заявиха, че докладът не включва обявените 15 млн. лв. държавна помощ и разходите за охраната на метрото, което намалява дупката до 20 млн. лв.

Симеон Ставрев настояваше ръководствата на транспортните дружества да обявят дали подкрепят предложението и ако потвърдят – да подадат оставки.

Диана Тонова, заместник-председател на СОС от БСП, изтъкна, че увеличението на заплатите трябва да бъде обвързано с условието всяко транспортно дружество в срок от седмица да представи предложение за структурна реформа.

Критики към управлението и публични похвали

Ваня Григорова от БСП изрази съмнения, че кметът Терзиев и заместникът му по финанси Иван Василев ще спазят исканията, заложени в рамката. Тя коментира, че държавните 15 млн. лв. за транспорта са отпуснати „благодарение на синдикатите и работниците“.

Григорова изтъкна, че от октомври досега не е преведена нито стотинка за бонусната система, която кметът Терзиев толкова хвали, а дружествата сами трябва да се справят с изплащането й.

Тя критикува финансовата министърка Теменужка Петрова за първоначалния отказ да се отделят държавни средства, но призна, че впоследствие Министерството на финансите е облекчило задачата на кмета Терзиев, която той не е желал да поеме.

Григорова благодари и на новия изпълнителен директор на метрото Николай Найденов, който е осигурил допълнителни влакове за облекчаване на транспортната блокада. Похвала получи и Министерството на вътрешните работи за изпращането на полицаи и жандармерия в метростанциите с цел осигуряване на безопасност за гражданите.

Действия и следващи стъпки

В крайна сметка общинските съветници възложиха на Центъра за градска мобилност да изготви окончателна икономическа рамка в рамките на следващите два дни. Целта е рамката да спомогне за разрешението на кризата с транспорта в София в кратък срок.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини