Проф. Миглена Темелкова за значимостта на ИИ в българското образование

Ректорът на Висшето училище по телекомуникации подчертава нуждата от дигитална компетентност и нови специалисти на 20-ата Световна среща на българските медии

Проф. Миглена Темелкова за значимостта на ИИ в българското образование
Снимка © Владимир Шоков, БТА

Проф. Миглена Темелкова, ректор на Висшето училище по телекомуникации и пощи и председател на Съвета на ректорите на висшите училища, коментира значението на изкуствения интелект (ИИ) в образованието по време на 20-ата Световна среща на българските медии, организирана от Българската телеграфна агенция (БТА). Тя подчерта, че учебните заведения, които интегрират ИИ в обучението и научната дейност, движат процесите по-бързо и са в позиция да реагират преди настъпването на икономическите промени, свързани с индустриалните трансформации, известни като икономика 4.0 и 5.0.

Изкуственият интелект като стимул за конкурентоспособност и иновации

Според проф. Темелкова висшите училища, които вече използват ИИ, било от студентите или преподавателите, имат възможност да изпреварват бъдещите тенденции, налагани от икономическата система. Това позволява създаването на специалности и специалисти, които са конкурентоспособни на пазара на труда.

„Голямото предизвикателство в цялата образователна система - от детската градина до висшето образование, е осигуряването на фундаментална дигитална компетентност и подготовката на кадри, които ще разработват и внедряват изкуствен интелект“, посочи тя. Професионалистите в тази сфера се очертават като едни от ключовите за бъдещето, като вече се наблюдава недостиг на такива специалисти на пазара на труда.

Плагиатството в ерата на изкуствения интелект

Проф. Темелкова обърна внимание и на въпросите, свързани с плагиатството в академичната среда. Тя изрази мнение, че макар да е лесно да се говори за плагиатство, то може да бъде разпознато. Пример от нейната практика показва, че когато зададе същите практически задачи на ИИ, получава отговори, идентични с тези на студентите, които са използвали технологиите за своите разработки.

„В процеса на обучение, особено когато се цели развитие на критично и аналитично мислене, е важно да се проверява автентичността на работите, за да се избегне плагиатството“, обясни тя. По думите ѝ създаването на системи за откриване на съдържание, генерирано с изкуствен интелект, вече е необходимо и частично реализирано.

Дигиталната компетентност – ключ към бъдещето на България

Професорката изрази тревога от данни на Евростат, които показват, че около 36% от българското население няма фундаментални дигитални умения. Това, според нея, крие опасност България да изостане в процеса на цифровизация и дигитална трансформация.

Ролята на образователните и научните институции е от изключителна важност за преодоляването на тези предизвикателства и за стимулиране на развитието на дигиталните и технологични умения сред населението.

Среща на българските медии и фокус върху знанието

20-ата Световна среща на българските медии се провежда под мотото „Медии и знание“. Във форума участват български журналисти от 25 държави, включително България. Сред тях са 46 журналисти, работещи за 34 българоезични медии в чужбина, както и представители на 36 медии от страната. Обсъжданите теми включват предизвикателствата на съвременната информационна среда, ролята на технологиите и медиите в разпространението на знание.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent