Одисей Спасов за предизвикателствата и потенциала на летния туризъм в България

Председателят на БАТА обсъди ограничен бюджет за реклама, ценови проблеми по Черноморието и кадрови дефицити в туризма

Снимка © БТА

Одисей Спасов, председател на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА), изрази надежда за успешен летен туристически сезон, въпреки ограничения бюджет на Министерството на туризма за рекламни кампании. В интервю за БТА той подчерта, че ефектът от промоциите ще се усети след време, когато повече туристи опознаят България като дестинация.

Очаквания и предизвикателства за летния сезон

Спасов отбеляза, че след присъединяването на България към Шенгенския договор се очаква увеличение на туристическите посещения, но ръстът може да не бъде толкова голям, колкото би се желало при пълно свободно движение на стоки и пътници. Той акцентира върху важността на рекламата за привличането на чуждестранни и български туристи и призова за по-високо финансиране и по-разумно разпределение на средствата. Според него част от бюджета за реклама трябва да се отделя за имиджови кампании, представящи страната като туристическа дестинация, а друга част – за продуктова реклама, популяризираща конкретни региони и забележителности.

Въпреки оптимизма, Спасов не се ангажира с конкретни прогнози за ръст на посещенията и приходите от туризъм това лято. Той посочи, че всяка година хотелиерите по морето не полагат достатъчно усилия да привлекат български туристи, като концентрацията е основно върху чуждестранните гости.

Цени, концесии и проблеми по Черноморието

Сред трудностите, посочени от Спасов, са високите цени на чадърите, шезлонгите и паркирането по Черноморието. Той изчисли, че дневните разходи за чадър, шезлонг и паркиране могат да достигнат 60–70 лева. Примерът, който даде, сравнява седемдневен ол инклузив престой в петзвезден хотел в България с такава почивка в Турция, като цената е еднаква, но в Турция се осигурява и самолетен трансфер. Тази ценова политика според него отблъсква българските туристи от родните морски курорти и налага балансиране на цените.

Спасов спомена, че по време на пандемията хотелите обръщаха по-голямо внимание на българските клиенти, което според него е потенциал, който трябва да се използва и занапред. Средната продължителност на летните почивки на българите е между пет и десет дни, а уикенд пътуванията до морето се правят основно от хора, живеещи близо до Черноморието.

Перспективи за пазарите и кадрови проблеми

Като главни пазари за този сезон Спасов посочи Румъния и Германия. Той отбеляза, че още от април и началото на май се наблюдава положителна тенденция от румънския пазар. Председателят на БАТА критикува политиката на Министерството на туризма относно участието на представителите на туристическия бранш на международни изложения. Той посочи, че щандовете са все по-атрактивни, но доминирани от администрация, докато броят на туроператорите е ограничен.

Спасов предложи да се приложи моделът на Турция, където държавата покрива част от разходите на туристическите агенции за участие в изложения и им предоставя рекламни материали. В замяна се изисква отчет за привлечените туристи, а при неизпълнение държавната подкрепа се прекратява.

Относно кадровите проблеми в сферата на туризма, Спасов посочи, че те ще продължат и това лято, тъй като държавата не подготвя достатъчно квалифицирани специалисти. Той коментира, че липсва професия "туроператор" и макар в гимназиите и университетите да се изучават различни аспекти на туризма, често стажовете са формални и има сериозна пропаст между теория и практика. По думите му, едва 20 процента от образователните програми в туризма са свързани с реални професионални умения.

Необходимост от стратегически подход в развитието на туризма

Одисей Спасов въведе важни за дискусията теми като необходимостта от изграждане на адекватна рекламна политика, подобряване на ценовата структура и справяне с кадровите предизвикателства в туристическия бранш. Според него само с комплексен и целенасочен подход към развитието на туризма България може да реализира своя потенциал като предпочитана туристическа дестинация и да увеличи както броя на туристите, така и приходите в сектора.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини