Над 300 ретро автомобила бяха показани на изложение в София

Изложението по повод Деня на шофьора събра колекционери и демонстрира значението на безопасното шофиране

Над 300 ретро автомобила бяха показани на изложение в София
Снимка © Никола Узунов, БТА

Ретро и класически автомобили бяха показани на специално изложение по повод Деня на шофьора – Спасовден, което се проведе на площад „Ал. Батенберг“ в София. Събитието беше организирано от Българския автомобилен клуб „Ретро“ и Столичната община. Изложението идва след честването на Международния ден на шофьора, което се отбеляза на 28 май.

Дългогодишна традиция и значимост на Деня на шофьора

В България Денят на шофьора се отбелязва за 35-и път, като традицията започва още през 1913 година с организирането на Българския шофьорски съюз – първата организация на водачи у нас. Празникът е прекратен след 1950 г., но възстановен през 1990 г. по инициатива на Съюза на българските автомобилисти (СБА) и клуб „Ретро“.

Георги Георгиев, председател на Българския автомобилен клуб „Ретро“, подчерта значението на безопасното шофиране за съхранението на историческите автомобили. „Всички изложени коли са карани внимателно и съобразително. Техните собственици пазят не само превозните средства, но и околните. Безопасното шофиране е ключов фактор за запазването на ретроавтомобилите“, обясни Георгиев.

Очакванията бяха над 300 автомобила от цялата страна да се включат в изложението. Някои от тях участват ежегодно и са запазени в отлично състояние.

Колекционери и техните ценни експонати

Георги Стоилов, собственик на колекционерското дружество Inter Classic Cars, посочи, че притежава 15 ретро автомобила, като най-старият от тях е Ford модел Т от 1927 г. „Това е първият серийно произвеждан автомобил на поточна линия в света, който почти е на 100 години. Той е колата, която е дала възможност на милиони американци да се придвижват“, обясни Стоилов.

Той подчерта, че дори автомобили на стогодишна възраст могат да останат изцяло функциониращи, докато модерните коли често се амортизират за по-малко от десетилетие. „Колекционирането на ретро автомобили е тежка страст, която се задълбочава с времето. За мен тези коли са история и изкуство, които показват технологичното развитие на човечеството“, добави собственикът.

Друг колекционер, Звезделин Грозданов, сподели, че участва в изложението със своите два автомобила Alfa Romeo – GTV Bertone и GTV 6, последният модел с шестцилиндров мотор. Той припомни, че колата Bertone е свързана и с инцидент с известния футболист Георги Аспарухов – Гунди.

„Особеното при марката е дизайнът. Харесвам да карам тези коли и ги изваждам винаги, когато имам възможност. Въпреки това не са за ежедневно ползване. Поддръжката изисква много желание и любов. Явно съм роден с 'бензин в кръвта', защото много обичам старите автомобили. Всеки автомобил има своя индивидуалност и не може да бъде сбъркан с друг“, каза Грозданов.

Формат на изложението и пътни ограничения

По време на изложението движението по булевард „Цар Освободител“ беше временно спряно в участъка от бул. „Княгиня Мария Луиза“ до ул. „Г. С. Раковски“, за да могат всички посетители да разгледат експонатите свободно и безопасно.

Освен показването на колите, се организираха и награждавания в различни категории за довоенни и следвоенни модели, които допълнително отбелязаха приноса на ретро автомобилите към българската култура и транспортна история.

Изложението на ретро автомобили по повод Деня на шофьора демонстрира както любовта към старите превозни средства, така и важността на безопасното управление в съвременната градска среда. То събра над 300 автомобили и ентусиасти от цялата страна, запазвайки жив интереса към автомобилната история и културата у нас.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent