Министър Иванов: Строги санкции срещу шофьори в аварийната лента следващата седмица
МВР ще налага глоби и лишаване от права, докато се подготвят нови мерки за средна скорост и трафик около Кресна

От следващата седмица ще започне активно правоприлагане за нарушения при шофиране в аварийните ленти на пътищата, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов. Това ще се случи с активна намеса на МВР, която ще издава актове с тежки санкции за нарушителите, информира министърът в предаването „Събуди се“ по Нова телевизия.
Строги глоби и санкции за шофьори в аварийните ленти
Всички функции на камерите на ТОЛ системата вече са активни, а правоприлагането за движение в аварийната лента ще стартира следващата седмица. МВР ще започне да издава актове за нарушители, като наказанията са сериозни: за първо нарушение глобата е 1000 лева и три месеца без книжка, а при второ нарушение - 4000 лева и шест месеца лишаване от право да шофират, посочи Иванов.
Министърът отбеляза, че в един петъчен ден по автомагистрала „Тракия“ са отчетени 68 нарушения на правилата за движение в аварийната лента. Той подчерта, че след въвеждането на санкциите тази склонност за нарушения би трябвало да намалее, като нарушителите трябва да понесат по-сериозни наказания от държавата.
Средна скорост и пътна безопасност около Кресна
Иван Иванов съобщи, че системите за засичане на средната скорост по пътищата са напълно готови. Необходимите изменения в Закона за движение по пътищата се очакват да бъдат приети в рамките на следващите две седмици, което ще позволи влизане в сила на новия контрол.
По въпроса за интензивния трафик през Кресна министърът посочи, че единственото ефективно решение е завършването на автомагистрала „Струма“ и изграждането на обходния път около Кресна. Светофарът на участъка е поставен по искане на кмета на града с цел осигуряване на безопасност за жителите.
Иван Иванов подчерта, че настоящите мерки имат повече характер на временни решения, тъй като „фунията“ на пътя в Кресна ограничава възможностите за оптимално пропускане на трафика. Той добави, че тези мерки са важни не само за пътуващите, но и за живеещите в района, като всички трябва да се съобразяват с особеностите на пътя, преминаващ през населено място.
Министърът допълни, че е проучен вариант за изграждане на пешеходна пасарелка, но технически препятствия като жици с високо напрежение възпрепятстват проекта. За да се преместят кабелите под земята, ще е необходима координация между много институции и ще отнеме месеци, което не е възможно да се осъществи в активния сезон на пътувания.
Пътната карта за автомагистрала „Струма“ и обхода на Кресна
Правителството вече е приело пътна карта за довършване на автомагистрала „Струма“, според която до края на 2031 година трябва да бъде завършено едното платно на магистралата. Това ще подобри значително движението на трафика. В рамките на следващите две години пък трябва да бъде готов обходът на Кресна, който ще изведе трафика извън населеното място.
В момента продължава изборът на изпълнител както за обходния път на Кресна, така и за идеен проект за платното през дефилето – участък, който ще бъде изграден покрай скалите съобразно изискванията на екологичните организации, Бернската конвенция и споразумения между Министерството на околната среда и водите и Агенция „Пътна инфраструктура“. Иванов увери, че през есента трябва да има избран изпълнител за обходния път.
Статус на държавните имоти с отпаднала необходимост
Министър Иванов коментира и публикувания списък с държавни имоти с отпаднала необходимост, като уточни, че към момента не се извършват продажби. В Министерството на регионалното развитие е създаден екип, който анализира списъка и дава указания за корекции към съответните ведомства и институции, които са предоставили данните.
Министърът подчерта, че евентуалната продажба ще започне едва след като всички несъответствия бъдат изчистени. МРРБ не планира да продава имоти, а само предоставя публичност на подадените данни. Онези имоти, които имат неясен или неправилен статут, ще бъдат предмет на корекционни действия от страна на техните държавни собственици.
Иванов отбеляза, че съществуващата законодателна рамка гарантира защита на имоти, които засягат културното наследство, националната сигурност и държавната граница. Забавянията и разминаванията произхождат от неправилно обработени данни от различни ведомства и областни управители, но тези проблеми ще бъдат отстранени.