Критично ниско ниво на Дунав затруднява корабоплаването край Батин и Белене
Ниво при Русе е под условната нула, ограничават движението с конвоен режим и препоръчват максимално внимание на капитаните

Критично ниското ниво на река Дунав в българския участък затруднява корабоплаването и води до сериозни ограничения в движението на плавателните съдове. Това обявиха експерти от Изпълнителната агенция „Морска администрация“ и ИА „Проучване и поддържане на река Дунав“ пред БТА, като посочиха, че засегнатите райони са в близост до островите Батин и Белене.
Текущо ниво и последствия за корабоплаването
Според последните данни на ИА „Проучване и поддържане на река Дунав“, днес нивото на реката при Русе е минус 38 сантиметра спрямо условната кота „нула“. Прогнозата за следващите два дни предвижда допълнително понижение с още около 6 сантиметра.
Иван Жеков, директор на дирекция "Речен надзор - Русе" към Изпълнителна агенция „Морска администрация“, посочи: „Най-критична е ситуацията край Белене. Там корабите трябва да имат газене не повече от 1,70 метра“. Той допълни, че в района има шест състава, провлачващи секции, а между Русе и Сомовит плаващи кранове извършват претоварване на баржи, за да може да се поддържа по-малко газене на плавателните съдове.
В момента няма заседнали кораби, но поради намалената ширина на фарватера между 70 и 100 метра в най-засегнатите участъци, се наблюдава струпване на съдове и се прилага режим за преминаване на конвоите.
Предизвикателства и препоръки към капитаните
Жеков предупреди капитаните да проявяват повишено внимание и стриктно да се съобразяват с техническите възможности на своите кораби. Той отбеляза също така: „Продължават опитите на водачи на плавателни съдове да заблуждават относно газенето, което води до временно засядане и компрометиране на фарватера“.
Изпълнителният директор на ИА „Проучване и поддържане на река Дунав“ в Русе, Ивелин Занев, потвърди, че два основни критични участъка – около островите Батин и Белене – пречат на нормалното корабоплаване. Той уточни, че претоварването и повишените изисквания за газене са предприети мерки за справяне с трудната навигационна ситуация.
Занев коментира прогнозата за следващата седмица като застой на ниското ниво, което означава, че натоварването върху флота ще продължи и ще изисква постоянно внимание и адаптация на плавателните съдове.
Опасности и навигационни ограничения в критичните участъци
Ниското ниво на Дунав намалява свободната ширина на фарватера и увеличава рисковете при преминаване. В най-тясната част на плаваемия път разстоянието остава между 70 и 100 метра, което налага плавателните съдове да преминават на конвоен режим.
Опасността се увеличава и от потенциални несъобразени маневри на капитаните, които понякога не отчитат адекватно газенето на своите кораби. Такова поведение забавя движението и може да предизвика блокиране на основни участъци във фарватера.
В момента няма регистрирани заседнали кораби, което се дължи на стриктния контрол и предприетите мерки за оптимизиране на флота. Въпреки това обаче, ситуацията остава динамична и изисква повишено внимание от всички участници в речния трафик.