БСП и работодатели обсъждат подготовката на България за въвеждане на еврото
Лидерите на бизнес и политика се ангажират с информационни кампании и мерки за преодоляване на икономическите предизвикателства

Ръководството на „БСП-Обединена левица“ проведе среща с представители на четирите работодателски организации в централата на партията, за да обсъдят предизвикателствата пред България във връзка с влизането в еврозоната. Срещата се състоя с участието на вицепремиера и председател на БСП Атанас Зафиров, министрите Борислав Гуцанов, Иван Иванов и Манол Генов, както и председателя на парламентарната група на „БСП-Обединена левица“ Драгомир Стойнев и депутати.
Дебат за подготовката и предизвикателствата при въвеждането на еврото
В началото на обсъждането Атанас Зафиров изрази надежда срещата да донесе успокоение в обществото, където според него популистки сили подхранват разделение. „Трябва да положим реални усилия през следващите месеци, за да разсеем страховете на гражданите“, заяви вицепремиерът. Той подчерта, че въпросът вече не е дали България да влезе в еврозоната, а как да бъде подготвена страната за това и кои сектори на икономиката ще бъдат най-засегнати.
Румен Радев, председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), изрази мнение, че датата 1 януари 2026 г. е реалистична за присъединяване към еврозоната. Той посочи, че бизнесът и обществото са готови за такова участие.
Добри Митрев, председател на Управителния съвет на Българската стопанска камара, отбеляза, че очакванията са еврото да бъде въведено като официално средство за разплащане от същата дата, като бизнесът е напълно подготвен. Той също така заяви, че инфлацията не се дължи на преминаването към новата валута, а на външни фактори като конфликти, пандемия и несигурност.
Перспективи и готовност на бизнеса и обществото
Васил Тодоров, главен секретар на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), цитира резултати от проучване, според което над 65% от компаниите са готови за пълното въвеждане на еврото. Той изтъкна ролята на информационната кампания като ключ за преодоляването на притесненията сред гражданите и бизнеса.
Боян Николаев, заместник-изпълнителен директор на Конфедерацията на индустриалния капитал в България (КРИБ), подчерта значението на активна комуникация. Според него, настоящата инфлация в страната е по-висока от тази в еврозоната и след влизането ще се стабилизира.
Председателят на парламентарната група на „БСП-Обединена левица“ Драгомир Стойнев допълни, че сред гражданите съществува тревога, която най-вече се дължи на спекула. „От еврото нито българският народ ще забогатее, нито ще обеднее“, заяви той, подчертавайки, че въвеждането на валутата не е свързано с непосредствено обогатяване или обедняване на населението.
Значение на диалога и информационната кампания
- Необходимост от обективна и активна информационна кампания за разсейване на обществени страхове.
- Подготовка на бизнеса и обществото за промяната към еврото.
- Обсъждане на икономическите предизвикателства по сектори и мерки за адаптация.
- Общото мнение на работодателските организации, че страната е технически и организационно готова за еврозоната.
Срещата отразява общото стремеж на политическите и икономическите лидери да създадат условия за успешно въвеждане на еврото, обмисляйки стратегически подходи за преодоляване на предизвикателствата.