Протест блокира наземния транспорт в София с искане за повишение от 1 март 2025

Шофьорите настояват за увеличение на заплатите и подобряване на условията, докато метрото работи по съботно разписание

Снимка © Димитър Абрашев, БТА

Наземният градски транспорт в София остава блокиран и в събота, докато метрото функционира по обичайното си съботно и неделно разписание. Протестът на служителите в столичния автотранспорт и електротранспорт се запазва, което ограничава придвижването в града чрез автобуси, тролеи и трамваи, управлявани от общинския оператор.

Въпреки това, в движение са автобусите по линии 12, 18, 20, 21, 22, 24, 27, 29, 30, 31, 81, 86, 90, 117, 118 и 119, които се обслужват от частен оператор.

Причини за протеста и настоявания

Шофьорите и служителите в столичния градски транспорт блокират депата, като не позволяват на превозните средства да излязат на линия. Основното им искане е увеличение на заплатите с 400 лева, считано от 1 март 2025 година. Освен това те настояват за осигуряване на санитарни помещения и тоалетни, както и за подобряване на осветлението и отоплението в работните пространства. Работните униформи също са сред исканите подобрения.

Сред другите искания е повишаване на стойността на режийните разноски за храна от 15 на 20 лева, отново от 1 март 2025 година.

В петък протестиращите са организирали подписка, с която предупреждават, че при неспазване на исканията си ще преминат към безсрочни стачни действия. Те се извиняват на жителите на София за предизвиканото неудобство, но са категорични, че не възнамеряват да правят допълнителни компромиси.

Реакция от общинската администрация

Кметът на София Васил Терзиев коментира в петък ситуацията като „по-лоша и от стачка“, тъй като определя действията като гражданско неподчинение, което блокира напълно наземния градски транспорт.

Терзиев посочи, че за понеделник е насрочена среща с представители на синдикатите, но условието за провеждането ѝ е градският транспорт да бъде възстановен. Той допълни, че от тяхна страна имало само искания, докато от страна на общината е представен конкретен модел с подробен разчет, обясняващ предложенията.

Условия на труд и заплащане

Шофьори от градския транспорт споделиха пред БТА, че брутната им заплата достига 2105 лева. Те отбелязват, че работят по 12 дни без почивка, по девет часа дневно, с два до три почивни дни месечно и около 60 часа извънреден труд.

Сред проблемите, които посочват, са сериозният недостиг на персонал, лошите условия на труд, ограничената почивка и големият обем извънредна работа.

Поради тези извънредни часове много от тях получават месечни възнаграждения, достигащи до 3000 лева. Те описват тези средства като „кървави пари“.

Според служителите от гараж „Земляне“, ако възнагражденията и условията на труд бяха по-добри, няма да има стотици незаети работни места за шофьори.

Настоящата ситуация

Протестът поставя пред сериозно изпитание възможността на софиянци да използват ефективно градския транспорт, като отговорът от общината предстои след следващата седмица. Засега системата остава частично парализирана, докато не бъдат взети решения по поставените искания на работниците.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини