Омбудсманът иска яснота за новия предмет „Религия и добродетели“ в училищата
Министър Красимир Вълчев е помолен за информация относно въвеждането на задължителния предмет
Институцията на омбудсмана отправи писмо до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев с искане за предоставяне на публична информация относно намерението на ведомството да въведе предмета „Религия и добродетели" като задължителен в училищната програма. Главният секретар на омбудсмана, д-р Айсун Авджиев, подчертава необходимостта от обществен дебат, за да се постигне консенсус по темата и да се гарантира светският характер на образованието, съгласно Конституцията на Република България.
Причината за това писмо са сигнали и жалби от родители и граждани, които изразяват различни мнения - от категорично несъгласие до пълна подкрепа за изучаването на религия. Според информацията, са създадени петиции, подписани от хиляди граждани, които се противопоставят на задължителното изучаване на религия, но и такива, които го подкрепят. „В писмата си до институцията на националния омбудсман гражданите изразяват безпокойство относно гарантирането на светския характер на образованието, както и на свободата за избор на вероизповедание", пише Авджиев.
Авджиев поставя важни въпроси, свързани със съвместяването на религиозното образование с принципите на светското образование, включително как ще се гарантира свободата на избор на учениците и родителите им. Той отбелязва, че има граждани, които смятат, че обучението по религия може да формира морална и ценностна система у учениците и да съхрани българската национална идентичност.
Позицията на омбудсмана
„Като независима правозащитна институция, институцията на националния омбудсман следи с внимание случващото се в образователната система и в съответствие с правомощията си настоява пред отговорните институции да гарантират спазването на правата на гражданите", посочва Авджиев. Той напомня, че обучението в българските училища се основава на неконфесионална програма и отговаря на принципите на секуларната държава, като е светско и неутрално.
Според главния секретар, през последните години със Закона за предучилищно и училищно образование учениците имат възможност да изучават предмет „Религия" като избираем или във факултативните часове. „Предметът „Религия" предоставя знания за различни религиозни системи от културна и философска гледна точка, насърчавайки толерантността и междукултурния диалог", уточнява Авджиев.
Неясноти относно новия предмет
Въпреки намерението на Министерството на образованието и науката да не поставя оценки по новия предмет и да предлага три варианта на учениците, Авджиев изразява притеснения относно липсата на информация как ще се реализира това на практика. Гражданите са обезпокоени какво ще включват учебните програми по предмета в различните класове и как ще бъдат защитени правата на учениците от различни вероизповедания, както и на тези, които са атеистично настроени.
Д-р Айсун Авджиев призовава за яснота и прозрачност относно подготовката на преподаватели и съдържанието на учебния предмет, за да се гарантира, че светският характер на образованието остава защитен.