МВР санкционира 131 души за фалшиви сигнали на 112 през октомври 2024 – април 2025
За шестмесечен период са образувани 276 производства и наложени глоби до 10 000 лева за злоупотреби с телефон 112

През периода октомври 2024 г. – април 2025 г. отдел „Административно-наказателна дейност“ към дирекция „Национална система 112“ на Министерството на вътрешните работи санкционира 131 граждани за подаване на фалшиви сигнали и шеги на спешния телефон 112.
Образувани са 276 административно-наказателни производства, издадени са 88 наказателни постановления и сключени 43 споразумения с граждани, злоупотребили с номера за спешна помощ, съобщиха от пресцентъра на министерството.
Разнообразие и размер на наложените санкции
От вътрешното министерство отбелязват, че за използване на спешния телефон не по предназначение на 52 лица са наложени глоби в размер на 200 лева. Глоби от 2000 лева са наложени на 11 души, които са подавали умишлено злоумишлени сигнали, при които не е наложена мобилизация на спешните служби.
Санкции в размер на 10 000 лева са постановени за 24 граждани, които са подали неверни сигнали, вследствие на които са били изпратени звена за спешно реагиране. Това води до сериозно разхищаване на финансови и човешки ресурси.
Мерки срещу малолетни и непълнолетни нарушители
Правосъдието е насочено и към младите нарушители – 17 ученици са предадени на местните комисии за борба с противообществените прояви за образуване на възпитателни дела заради подаване на фалшиви или шеговити сигнали. Един ученик от град Върбица, област Шумен, е наказан с 40 часа безвъзмезден труд в полза на обществото за подаден заблуждаващ сигнал.
От полицията подчертават, че обажданията с цел забавление или под фалшив предлог затрудняват работата на спешните линии и застрашават живота на реално нуждаещите се от помощ граждани.
Увеличаване на броя на фалшивите сигнали
Статистиката за 2024 г. показва увеличение от 20% на подадените неверни сигнали към 112 спрямо 2023 г., което алармира за нарастващ проблем и налага засилени контролни мерки и санкции.
Министерството на вътрешните работи призовава гражданите да използват спешния телефон единствено за случаи на реална нужда и да не злоупотребяват с националната система за спешни повиквания.