КЗП започва проверки на банките за кредити с държавна подкрепа за студенти
Комисията анализира договорни условия, за да защити студентите и докторантите от неравноправни клаузи в кредитите
Комисията за защита на потребителите (КЗП) започна проверки на всички 23 банки в страната, които отпускат кредити на студенти и докторанти с държавна финансова подкрепа, след получени сигнали за наличие на неравноправни клаузи в договорите. Целта е да се гарантира защита на потребителските права и отстраняване на договорни условия, поставящи студентите и докторантите в по-неизгодна позиция.
Проверки на банкови договори с държавна подкрепа
От пресцентъра на Комисията за защита на потребителите съобщават, че обект на проверките са сключени договори и Общи условия, които банките прилагат при отпускане на кредити на студенти и докторанти. Инициативата се провежда с оглед на постъпили сигнали за потенциални нарушения, които застрашават икономическите интереси на студентите.
Дейността е приоритетна за КЗП, тъй като неравноправните клаузи обикновено нарушават равнопоставеното третиране на потребителите и могат да доведат до финансови затруднения за кредитополучателите.
Процедура за справяне с неравноправните клаузи
Комисията ще извърши подробен анализ на типовите договори, които банките използват при отпускане на студентски кредити. Ако бъдат открити клаузи, които поставят потребителите в неблагоприятно положение, ще бъдат изготвени препоръки до съответните търговци – банките.
Те ще имат срок от 14 дни след уведомяването, за да коригират или премахнат спорните клаузи. В случай, че банките не предприемат необходимите действия, КЗП ще задейства процедура за колективен иск в съда. Искът ще има за цел прогласяване на неравноправните клаузи за нищожни и по този начин защита на потребителите.
Значение за студентите и докторантите
Тази инициатива цели повишаване на прозрачността и справедливостта в условията на отпускане на кредити с държавна подкрепа. Отстранението на неравноправни клаузи ще предпази студентите и докторантите от нежелани финансови последици и ще спомогне за по-добрата защита на техните права.
КЗП приканва всички потребители, които смятат, че са засегнати от такива условия, да подават сигнали и да се информират за правата си.