ЕЦТП критикува ДАБДП за неефективност и високи разходи по пътна безопасност
Центърът настоява за закриване на агенцията и пренасочване на средствата към електронни системи за контрол

Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) изрази остро недоволство от работата на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), критикувайки високите разходи и липсата на реални резултати при намаляване на пътнотранспортните произшествия. За 2025 г. агенцията разполага с бюджет от над 5,4 милиона лева, които обаче според центъра не се използват ефективно.
Разходите и структурата на агенцията
ДАБДП ще разполага с общо 5 471 100 лева – 3 688 600 лева като основен бюджет и допълнително право на разходи в размер на 1 782 500 лева. Тези средства обслужват щат от 39 души, от които са назначени реално 36 служители. От ЕЦТП посочват, че близо 2 милиона лева от бюджета отиват само за възнаграждения, което прави средна годишна заплата от около 48 хиляди лева на човек. Изчисленията показват, че разходът за един служител възлиза на около 140 хиляди лева годишно, което представлява скандален разход според експертите.
Критика към дейността на ДАБДП
От Европейския център за транспортни политики посочват, че от създаването си агенцията е струвала около 15 милиона лева на държавния бюджет, без да постига значими успехи в намаляването на катастрофите и жертвите по пътищата в България. „По закон ДАБДП трябва да съгласува и координира усилията на различните институции, за да подобри безопасността. На практика обаче агенцията е изпразнена от съдържание и не изпълнява тези задачи. Тя произвежда формални документи, стратегии и кампании, които не водят до реално намаляване на жертвите“, заявяват от ЕЦТП.
Експертите от центъра добавят, че поведението на агенцията повече напомня на неправителствена организация, натоварена с PR дейности, отколкото на институция, ангажирана с толкова сериозен обществен проблем.
Влиянието върху неправителствения сектор и бъдещи предложения
Според ЕЦТП през последните години ДАБДП е предизвикала раздори в неправителствения сектор, като вместо сътрудничество, използва организациите за фасада на обещания, блокирайки конструктивния диалог и реалните решения. „Така агенцията поглъща милиони, без да спасява човешки животи“, коментират от центъра.
Те посочват, че докато други страни в ЕС инвестират в технологии и контрол, България поддържа „хартиена“ структура, която не носи резултат. Затова настояват за закриването на ДАБДП. Освен това предлагат пренасочване на средствата към електронни системи за контрол, като проверка на технически преглед, застраховка „Гражданска отговорност“, измерване на тегло и контрол на скоростта с автоматично налагане на глоби без човешка намеса.
Позиция на Европейския център за транспортни политики
„Да се поддържа агенция, която за няколко години е изхарчила 15 милиона лева без да намали броя на жертвите по пътищата, е престъпно разхищение на обществен ресурс,“ категорични са от ЕЦТП. Те акцентират на тежестта на проблема в България, която всяка година губи стотици граждани вследствие на пътнотранспортни произшествия и отчаяно се нуждае от промяна в подхода към пътната безопасност.