Красимир Вълчев подчерта важността на изкуствения интелект в образованието
Министърът акцентира на нуждата от нови учебни подходи и технологии при интегриране на ИИ

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев изтъкна необходимостта от подготвяне на децата за епохата на изкуствения интелект (ИИ) по време на конференция на тема „Образованието и изкуственият интелект“. Той подчерта, че целта е учениците не само да се учат да работят със съвременните технологии, но и да създават и развиват иновативни решения. За постигането на тази цел, според него, първостепенно значение има повишаването на нивото по математика и запазването на резултатите по български език и литература.
Нови подходи в образованието и ролята на ИИ
Министър Вълчев обясни, че фокусът трябва да бъде едновременно върху хуманитарните науки и върху задълбочените математически и природонаучни компетентности, тъй като те са основа за разбирането и създаването на алгоритми. „Само така ще бъдем конкурентоспособни в динамично променящия се свят“, обясни той. Според него най-важните промени ще трябва да се отразят в учебните програми, като се промени и самият подход към ученето – от механично възпроизвеждане на знания към тяхната функционалност и приложение.
Министърът отбеляза, че изкуственият интелект може значително да подпомогне дейността на директорите и учителите в управлението на различни процеси в системата на образованието, но за това те трябва да бъдат добре подготвени. ИИ може да се използва още за персонализирано обучение, което отговаря на индивидуалните потребности, интереси и силни страни на всеки ученик и студент. В същото време обаче широкото му приложение поражда въпроси, свързани със сигурността на данните.
„Работим с INSAIT по създаване на специално приложение с изкуствен интелект, предназначено изцяло за образование“, съобщи министър Вълчев. Това приложение ще бъде тествано на пилотен принцип в училища и ще позволява на всеки ученик и учител да направи ИИ свой личен помощник.
Дискусия с експерти и младежи
В рамките на форума се проведе дискусия, в която взеха участие народният представител Йорданка Фандъкова, проф. Даниел Вълчев, председателят на Управителния съвет на ИТ асоциацията Доброслав Димитров, както и Георги Владов от сдружението „Младите решават“. Сред гостите бяха заместник-министърът на образованието Таня Михайлова и директори на учебни заведения и детски градини. Форумът послужи за обмен на идеи и обсъждане на предизвикателствата и възможностите, свързани с интегрирането на ИИ в образователния процес.
Предложени промени в законодателството
На 23 май Министерството на образованието и науката публикува за обществено обсъждане предложения за промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Сред ключовите предложения е създаването на нов тип специализирани училища – математически и природо-математически гимназии, които да приемат ученици от четвърти клас.
В проектозакона се предвижда още забрана за използване на мобилни телефони в училищата, като се допуска ползването им само за строго образователни, медицински или форсмажорни случаи. Включва се и задължителен изборен час по възпитание в добро и формиране на ценности, добродетели и религии, както и други промени, насочени към подобряване на качеството на образованието и адаптиране към съвременните предизвикателства.