Красимир Вълчев обяви конкурси за директори в близо 400 училища

Министърът на образованието информира за планирани реформи и посещението си в Ловеч с фокус върху образователната система и нови проекти

Красимир Вълчев обяви конкурси за директори в близо 400 училища
Снимка © Кореспондент на БТА в Ловеч Светломира Анастасова

В близо 400 училища и над 20 центъра за специална образователна подкрепа ще бъдат обявени конкурси за директори на учебни заведения през следващия период, съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на посещението си в Ловеч. За областта са планирани общо 11 конкурса, като осем от тях са в училища.

Националното външно оценяване и бъдещите обсъждания

Министър Вълчев подчертa важността на националното външно оценяване, което позволява сравнение на постиженията между различните училища и осигурява база за анализи. В същото време той призна, че резултатите особено след четвърти клас почти не се използват за целите на подобряване на образованието. В десети клас се провежда външно оценяване, тъй като гимназиалното образование е разделено на два етапа.

В рамките на предстоящи обсъждания ще бъдат разгледани теми, свързани с образователната структура, включително кога да приключва основното образование. Дискусии ще се водят и относно зрелостните изпити - кои матури трябва да са задължителни и необходимостта от матура по профила и по математика. „Не мисля, че дори и в синдикатите има единно мнение по тази тема. Нашата система е голяма и плуралистична, затова всяка важна мярка трябва да започне с обсъждане. Целта е до септември – октомври да проведем тези диалози“, обясни министърът.

Строителство на нови училища и оптимизация на учебния процес

Недостатък в системата остава големият брой училища на двусменен режим – над 200 в момента, макар и съществено намалени спрямо 360 през 2017 г. Вълчев уточни, че се изпълнява програма за строителство и дострояване, която би трябвало да намали тези училища под 180. Въпреки това най-големите градове, особено София, все още ще имат много двусменни училища.

Министерството работи за намаляване на тези учебни заведения с двусменен режим, което е предпоставка за оптимизиране на учебния план в прогимназиален и гимназиален етап. Текущо учениците учат и в следобедните часове, което ще бъде обект на анализ и промени в бъдеще.

Продължителност на учебния час и темпо на реформите

Относно евентуално намаляване на продължителността на учебния час министърът отбеляза, че тя вече се адаптира спрямо възрастта на учениците, като при по-малките часът е по-кратък. Намаление на продължителността не се предвижда, като средният брой астрономически часове в България е сравним или по-нисък спрямо други страни.

Относно бавния темп на промените Вълчев коментира, че това е продиктувано от необходимостта всяка реформа да бъде обсъдена подробно. Той изрази убеждение, че по-големият риск е да се предприемат грешни решения, отколкото бързи, без обществено съгласие промени. Според него периодът за обсъждания е необходим, за да се изградят концепции и да се приемат критики преди реализация. Нито една от планираните промени няма да влезе в сила от следващата учебна година.

Посещение в Ловеч и нови проекти

В Ловеч министърът на образованието проведе срещи с училищни директори и педагози, обсъждайки промените в Закона за предучилищното и училищното образование. Той посети Профилираната езикова гимназия „Екзарх Йосиф I“ и Профилираната природо-математическа гимназия, където беше открито ново звукозаписно студио за подкасти, което ще допринесе за модернизиране на обучението и използването на съвременни технологии в учебния процес.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички

Дневни новини

Manage cookie consent