Националната линия 116 111 за деца отчита 7 400 обаждания до 1 май 2024
Линията работи денонощно и предлага психологическа помощ, докато чат приложението е достъпно всеки ден от 13:00 до 18:00 часа

От началото на годината до 1 май Националната телефонна линия за деца 116 111, управлявана от Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД), е получила близо 7 400 обаждания. От тях почти 4 000 са завършили с проведени консултации, а подадените сигнали за деца в риск са над 660, съобщиха от агенцията.
Роля и достъпност на телефонната линия за деца
Националната телефонна линия 116 111 функционира денонощно и през всички дни на седмицата, като предоставя безплатна подкрепа както за децата, така и за техните близки. Това е сигурно пространство, където децата могат да изразят емоциите си и да получат психологическа помощ от квалифицирани специалисти, посочват от ДАЗД.
По повод Международния ден на телефонните линии за деца, отбелязван на 1 май, Глобалната мрежа от национални телефонни линии за деца – Child Helpline International (CHI), подчертава важността на подобни услуги и апелира за по-засилена грижа за психичното здраве на децата и младежите. В организацията членуват над 130 страни, което говори за глобалния мащаб и значимост на този въпрос.
Цифри и развитие на услугата през 2024 г.
Общият брой на обажданията към линията 116 111 за цялата 2024 година достигна 28 307, а проведените консултации са близо 12 000, като 6 248 от тях са преки разговори с деца. Данните показват, че момчетата се обръщат за помощ по-често от момичетата. За сравнение, през 2023 г. подадените сигнали за деца в риск са били 2 453.
В допълнение към телефонната линия, ДАЗД е внедрила и чат приложение, което предоставя възможност за разговар и консултация с деца. Това приложение е достъпно чрез официалния сайт 116111.bg всеки ден от 13:00 до 18:00 часа и цели да осигури още по-голяма леснодостъпна подкрепа.
Значението на подкрепата за деца и младежи
Безопасните пространства като телефонната линия и чат приложението са от ключово значение за психичното здраве на децата и младите хора. Те им предоставят възможност да споделят преживявания и трудности, да получат съвет и подкрепа от специалисти, което допринася за превенция и ранна намеса при случаи на риск.
Според Child Helpline International, осигуряването на достъпни и надеждни услуги за подкрепа е спешна необходимост в условията на нарастващи предизвикателства за менталното здраве сред младото поколение.