Жителите на "Княжево" организираха 11-ти протест за безопасност на пътищата
Протестът се проведе в 18:00 ч. на кръстовището между ул. "Владайско въстание" и бул. "Цар Борис Трети" с искания за спешни мерки

Жителите на столичния квартал „Княжево“ организираха пореден протест под надслов „Срещу безхаберието на пътя в Княжево“, за да изразят недоволството си от състоянието на пътната инфраструктура и безопасността в района. Това е единадесетото им последователно излизане на улицата, което се проведе в 18:00 часа на кръстовището между ул. „Владайско въстание“ и бул. „Цар Борис Трети“.
Под звуците на организирано полицейско присъствие, протестиращите преминаха в шествие по бул. „Цар Борис Трети“ до трамвайното колело в квартала и блокираха движението по големия булевард, настоявайки за спешни мерки за обезопасяване.
Исканията на гражданската инициатива „Княжевецъ“
Любо Стефанов, представител на инициативата „Княжевецъ“, обобщи основните проблеми и предложения на протестиращите пред БТА. Той изтъкна необходимостта от обезопасяване на всичките 13 пешеходни пресичания по булеварда с повдигнати пътеки, които да ограничат скоростта на преминаващите автомобили.
Сред другите ключови искания е възстановяване на уличното осветление на целия участък от Околовръстното шосе до района, наречен „Черния кос“. Липсата на адекватна светлина е предпоставка за пътни инциденти и неосигурено движение на пешеходците.
Стефанов обърна внимание, че движението по пътното платно трябва да бъде разделено чрез колчета, за да се предотврати навлизането в насрещното платно и да се намалят предпоставките за инциденти. Към това се добавя и искане за поставяне на камери за контрол на скоростта.
„В момента в района на бул. 'Цар Борис Трети' има само една кутия за камера, но не е оборудвана с камера. Установихме, че камерите са по-малко от кутиите и се въртят на различни места в София“, коментира Стефанов.
Собственост и отговорности за поддръжка
Той обясни, че булевардът е собственост на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), докато тротоарите са под грижите на Столична община. Това разделение на отговорностите, според него, води до пропуски в поддръжката и липса на ефективно управление на пътната инфраструктура в квартала.
„Тази споделена отговорност се оказва ни чия, защото не се полагат необходимите грижи. На много места липсват тротоари, а състоянието на пътя не е добро,“ посочи активистът.
Той даде пример, че поради лошото състояние на асфалта, шофьорите предпочитат да се движат само в една лента, което намалява пропускателната способност на булеварда.
Дългосрочни решения за облекчаване на трафика
В дългосрочен план жителите на „Княжево“ настояват за разширение на Околовръстния път, известен като западната дъга от „Бъкстон“ до „Люлин“. Според тях това ще даде възможност на трафика за Кюстендил да използва магистралата без да преминава през множество пешеходни пресичания и светофари, което в момента усложнява движението.
„Това е безопасно и удобно както за пътниците, така и за квартала, като би облекчило съществено трафика в региона“, допълни Стефанов.
Последните инциденти и проблеми с осветлението
Непосредствено преди началото на протестната акция се случи лека катастрофа на метри от кръстовището на ул. „Владайско въстание“ и бул. „Цар Борис Трети“. Сблъсък между пътнически микробус и лек автомобил доведе до леки наранявания на петима души, които бяха откарани в болнично заведение за преглед.
Любо Стефанов посочи несъобразената скорост като основна причина за инцидентите в района. Той подчерташе, че този проблем не се адресира от години, поради което физическите прегради за ограничаване на скоростта са най-сигурното решение.
Друг сериозен проблем е осветлението от трамвайното колело до изхода на София, където 130 лампи са изключени. Възникнал спор между Столична община и изпълнителя спира възстановяването на лампите.
„В следствие на това „Княжево“ тъне в тъмнина, като преди няколко дни човек беше блъснат при ул. 'Владайско въстание'“, добави Стефанов.
Желанието за подобрение на условията за движение
Жителите на „Княжево“ продължават да настояват за адекватни мерки за повишаване на безопасността и удобството на пътното движение в квартала. Те очакват институциите да поемат отговорност и да реализират конкретни действия за решаване на натрупаните проблеми на бул. „Цар Борис Трети“ и свързаните пътни участъци.