Промени в ЗДВП въвеждат средна скорост и синхронизират системите за контрол
Нови мерки целят ефективен контрол на движението с интеграция на МВР, Автомобилна администрация и тол системата

Промените в Закона за движение по пътищата (ЗДВП) целят повишаване на ефективността на контрола върху движението по пътищата в България. Сред основните нововъведения е въвеждането на измерване на средната скорост на автомобилите и свързването на системите за контрол на трите основни правоприлагащи органа – МВР, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и тол системата. Това съобщи в телевизионно интервю Малина Крумова, председател на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
Нов подход за контрол на скоростта
Малина Крумова обясни, че измерването на средната скорост на автомобилите ще става чрез математическа формула. За целта ще бъдат определени специални участъци от пътя, наречени секции за средна скорост. Те трябва да отговарят на определени критерии – да не са прекалено дълги и да имат хомогенни ограничения на скоростта, без чести промени в позволената максимална скорост.
„Когато има чести промени в ограниченията, за максимално разрешената средна скорост за целия участък се взема най-високата позволена скорост“, каза Крумова. Глобите ще се налагат само ако средната скорост на автомобил е с 10 км/ч или повече над разрешената. Не се отчита моментната скорост, например когато шофьорите временно ускоряват за изпреварване, като целта е да се стимулира хомогенно спазване на правилата по пътищата.
Синхронизиране на системите за контрол
Друга важна промяна е интеграцията между системите на МВР, Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ и тол системата, което ще улесни обмена на данни и ще повиши ефективността на контрола. Освен това общинските камери ще бъдат ангажирани в следенето на нарушения по пътищата, което разширява обхвата на контрола и ще допринесе за по-добра пътна безопасност.
Проблеми с новите правила за електрически тротинетки
Що се отнася до промените, свързани с електрическите тротинетки, председателят на агенцията изрази мнение, че въведените текстове са изключително рестриктивни и вероятно няма да сработят ефективно. Основното предизвикателство остава контролът върху тези превозни средства, който трудно ще бъде осъществен без автоматизация.
„Измененията не решават основния проблем – контролът трябва да бъде автоматизиран“, подчерта Малина Крумова.
Обобщение на промените в ЗДВП
- Въвежда се измерване на средна скорост на автомобилите по специални пътни отсечки.
- Системите на МВР, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и тол системата ще бъдат интегрирани.
- Общинските камери ще участват в следенето на нарушения.
- Глобите за превишение на средната скорост ще се налагат само при превишение от 10 км/ч и повече.
- Промените, касаещи електрическите тротинетки, се възприемат като твърде рестриктивни и слабо приложими в практиката.
Тези изменения в Закона за движение по пътищата имат за цел да подобрят контролът и безопасността на пътя, като модернизират методите на наблюдение и санкции, въпреки че част от новите текстове изискват допълнителна автоматизация за ефективно прилагане.