Украинският парламент одобри промени, ограничаващи независимостта на антикорупционните органи
Новите правомощия на главния прокурор предизвикаха тревоги за независимостта на НАБУ и САПО, международната общност и опозицията изразиха сериозни опасения.

На 22 юли украинският парламент – Върховната рада – одобри изменения в законодателството, които според опозиционни депутати и наблюдатели подкопават независимостта на две от ключовите антикорупционни институции в страната – Националното антикорупционно бюро на Украйна (НАБУ) и Специализираната антикорупционна прокуратура (САПО). Тези изменения, които предстои да бъдат подписани от президента Володимир Зеленски, предизвикаха сериозни тревоги на национално и международно ниво, включително в Европейския съюз.
Значими промени в антикорупционните органи
Законопроектът беше приет с подкрепата на 263 депутати, докато 13 гласуваха против и 13 се въздържаха. Текстът предоставя на главния прокурор значително разширени правомощия по отношение на разследванията на НАБУ и САПО. Според новите правила главният прокурор може да дава указания относно разследванията, дори да ги пренасочва извън агенциите, да делегира права на други прокурори и да прекратява разследвания по искане на правната защита.
Назначеният наскоро за главен прокурор Руслан Кравченко, близък до президента Зеленски, е ключова фигура в тези промени. Опозиционни депутати и експерти предупредиха, че промените ще направят разследванията срещу лица, свързани с властта, изключително трудни и реално ще ликвидират независимия характер на НАБУ и САПО.
Реакции и притеснения
В изявление преди гласуването НАБУ определиха измененията като „унищожаващи независимостта“ на агенциите и съсобяни на ефективната антикорупционна инфраструктура, изграждана от 2015 г. насам. Семен Кривонос, директор на НАБУ, подкрепи тази теза, заявявайки, че законодателството застрашава евроатлантическата интеграция на Украйна и изрази надежда, че президентът Зеленски ще упражни правото си на вето.
Ръководителят на САПО Олександър Клименко определи мерките като „краен удар върху дейността на двете независими институции“. Сред управляващите единствено Анастасия Радина от групата „Слуга на народа“ открито се обяви против закона, предупреждавайки, че измененията превръщат антикорупционната прокуратура в „фикция за бюджетни средства“.
Обиски и засилен натиск върху антикорупционните структури
Промените настъпват на фона на мащабни обиски, проведени на 21 юли от няколко правоприлагащи органа, включително Главната прокуратура, Службата за сигурност на Украйна и Държавното бюро за разследване, в офисите на НАБУ и САПО. След тези действия 15 служители на НАБУ са подложени на разследвания с обвинения, вариращи от административни нарушения до държавна измяна и шпионаж в полза на Русия.
По време на пресконференция Семен Кривонос отбеляза, че използването на „прекомерна физическа сила“ от страна на органите е довело до наранявания на трима служители на НАБУ, които са се нуждаели от медицинска помощ. Тези действия засилват тревогите за репресивни практики срещу антикорупционния сектор.
По същото време Държавното бюро за разследване повдигна обвинения срещу видния антикорупционен активист Виталий Шабунин, който отрича обвиненията в измама и укриване на военна служба.
Международна загриженост
Европейският съюз изрази обезпокоеност от последните действия срещу НАБУ и САПО, като подчерта значението на тези институции за реформите в Украйна и необходимостта да функционират независимо, за да се борят успешно с корупцията и да поддържат общественото доверие.
Говорителят на Европейската комисия Гийом Мерсие заяви: „ЕС предоставя значителна финансова помощ на Украйна, която зависи от напредъка в областта на прозрачността, съдебната реформа и демократичното управление. Присъединяването на Украйна към ЕС изисква силен капацитет за борба с корупцията и осигуряване на институционална устойчивост.“
Събитията в Украйна идват на фона на критики и в България за състоянието на собствената съдебна система, където Борислав Сарафов остава безсрочно в длъжността изпълняващ главен прокурор, въпреки промените в законодателството.