Северна Македония очаква ЕС да финансира тунел към България по Коридор 8

Проектът за тунела между Северна Македония и България напредва с подкрепата на Европейската комисия и планирани експертни срещи

Северна Македония очаква ЕС да финансира тунел към България по Коридор 8
Снимка © БТА

Премиерът на Република Северна Македония Христиан Мицкоски очаква Европейският съюз да финансира изграждането на тунел между България и Северна Македония чрез грант. Тунелът е ключова част от железопътния Коридор 8, който свързва двете държави, съобщи Мицкоски след срещата между транспортните министри на двете страни на Форума на транспортните министри в Турция през уикенда.

Напредък в сътрудничеството между България и Северна Македония

По време на събитието транспортните министри на България Гроздан Караджов и на Северна Македония Александър Николоски обсъдиха значимите стъпки напред в реализирането на проекта за тунела. Мицкоски изрази задоволство от постигнатия напредък и подчерта, че подобно сътрудничество укрепва доверието между съседните държави.

„Това е крачка напред. Така съседите трябва да градят доверие, съвместно да реализират проекти и да преодоляват потенциални предизвикателства. Мисля, че това е голямо послание“, посочи премиерът пред медиите след участието си в откриването на нов производствен капацитет на фармацевтичната компания „Реплек“.

Предстоящи стъпки и експертни срещи

Министърът на транспорта на Северна Македония Александър Николоски разкри в интервю за ТВ Сител, че предстои експертна среща с участието на Европейската комисия за обсъждане на тунела по железопътната линия на Коридор 8 между двете държави. Той отбеляза, че Северна Македония вече е получила отговори на всички поставени въпроси по време на форума в Турция.

Николоски уточни, че макар Скопие да трябва да завърши своята част от проекта, същевременно и България е необходимо да модернизира жп линиите си, свързващи София с граничния пункт Гюешево и по-нататък с пристанищата на Черно море - Бургас и Варна.

„Първо, вече има съгласие тунелът да бъде изграден съвместно, за което ще има експертна среща в Брюксел на 16 юли. Второ, предстои подписването на съвместна декларация – работим по нейното оформяне с представители на двете правителства“, заяви транспортният министър. Той посочи, че българската страна е уверила, че ще инвестира 1,5 милиарда евро в жп отсечката София–Гюешево–Деве баир, граничния пункт между двете страни.

„В периода юли–септември, ако двете страни се споразумеят, ще подадем съвместно искане за грант към ЕС за изграждането на тунела като свързващ елемент“, допълни Николоски.

Политически и технически предизвикателства по железопътния Коридор 8

Министър Николоски отбеляза, че първоначално технически проблем със свързването на железопътната линия се е превърнал в политически въпрос по време на служебните правителства в България, което по думите му не бива да се допуска в бъдеще. Той коментира и необходимостта от препроектиране на трасето на Коридор 8, тъй като сегашният му план не осигурява ефективно свързване.

При встъпването си в длъжност преди година министърът заяви, че жп коридор 8 трябва да бъде приоритет, а трасето – преосмислено, защото в сегашния му вид завършва „в тунел, който не води на никъде“.

Подкрепа от Европейската комисия

По време на посещението си в Скопие еврокомисарят по разширяването Марта Кос поздрави правителството на Северна Македония за новата договореност с България за съвместна работа по Коридор 8. Тя подчерта, че коридорът е важен не само за двете държави, но и за целия регион и за Европейския съюз като ключов елемент в новата стратегия за Черно море, приета от Европейската комисия.

„Този коридор е важен не само за Северна Македония и България, но и за целия регион. Важен е за ЕС, а особено важен е, защото ще участва в новата стратегия за Черно море, която приехме на ниво ЕК“, заяви Марта Кос.

Значение на проекта за бъдещото развитие на региона

Изграждането на тунела и модернизацията на железопътната инфраструктура по Коридор 8 имат потенциал да подобрят транспорта и икономическата свързаност между България и Северна Македония, както и да улеснят достъпа до пристанищата на Черно море. Така проектът не само подкрепя стратегическото развитие на двете държави, но и допринася за по-доброто интегриране на региона в европейските транспортни мрежи.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent