Румъния е предоставила помощ за Украйна за около 1,5 млрд. евро от 2022 г.
Фискалният съвет отчита, че бюджетният дефицит в Румъния се дължи на вътрешни икономически фактори, а не на помощта за Украйна

Фискалният съвет на Румъния, правителствен консултативен орган по бюджетните въпроси, обяви в доклад, че страната е предоставила финансова, военна и хуманитарна помощ на Украйна на стойност около 1,5 милиарда евро за периода от февруари 2022 г. до юни 2025 г. Въпреки тази подкрепа, задълбочаването на бюджетния дефицит в Румъния не се обяснява с помощта за Украйна, а по-скоро с вътрешни икономически и фискални фактори, посочва докладът, базиран на европейски и международни данни.
Обем и източници на помощта към Украйна
Докладът, подписан от председателя на Фискалния съвет Даниел Даяну и изпратен в Европейския парламент, се базира на информация от AMECO – годишната макроикономическа база данни на ЕКОФИН, и Института за световна икономика в Кил, Германия. В него се оценява, че помощта, оказана от Румъния на Украйна от февруари 2022 г. до юни 2025 г., възлиза на около 1,5 милиарда евро, което е средно по 0,2% от БВП годишно.
Фискалният съвет уточнява, че значителна част от тази помощ е била покрита от бюджета на Европейския съюз. В доклада се подчертава, че основните причини за свръхдефицита в бюджета на Румъния не са свързани с помощта за Украйна, а с вътрешни бюджетно-фискални решения, както и с недостатъчно финансово планиране и недостиг на фискални приходи.
Влияние върху икономиката и бюджетния дефицит
Фискалният съвет прави разграничение между ефектите върху държавния бюджет от предоставяните външни помощи и по-широкото влияние на войната върху икономиката на страните-членки на ЕС. Сред тези влияния са инфлацията, забавянето на икономическия растеж, скокът на цените на енергията и други фактори, които оказват значително въздействие върху публичните финанси.
По отношение на разходите за отбрана, които са част от държавния бюджет, докладът посочва данни както от НАТО, така и от Евростат. Според доклада на генералния секретар на НАТО за 2024 г. Румъния е отделяла 2% от БВП за отбрана през 2020 г., 1,85% през 2021 г., 1,75% през 2023 г. и 2,3% от БВП през 2024 г.
Данни за бюджетния дефицит и неговите причини
Румъния се намира в процедура за прекомерен дефицит от април 2020 г. Преди това, през 2019 г., бюджетният дефицит вече е бил висок – 4,3% от БВП, най-високият в ЕС тогава. През 2020 г., в началото на пандемията от COVID-19, дефицитът скочил до 9,2%, като през 2021 г. спаднал до 7,1%. През 2022 г., когато от Русия започва войната в Украйна, което води до геополитическо напрежение и енергийна криза, дефицитът намалява до 6,4% от БВП.
През 2023 г. дефицитът отново нараства до 6,6%, а през 2024 г. достига рекордните 9,3% от БВП, което е най-високият показател в ЕС за тази година. Фискалният съвет обяснява тези тенденции предимно със случаен растеж на заплатите в публичния сектор, процесите по индексиране и преизчисляване на пенсиите, както и схемата за компенсиране на потребителите за високите енергийни разходи.
Значението на внимателното бюджетно управление
Докладът на Фискалния съвет на Румъния подчертава нуждата от разграничаване на външната помощ от вътрешните бюджетни решения и сложните фактори, влияещи на икономическата ситуация. Обобщено, подкрепата за Украйна, докато значима и продължаваща, не е главният двигател на влошаването на бюджетния дефицит в Румъния.
По думите на Фискалния съвет, усилията трябва да бъдат насочени към устойчиво и балансирано финансово планиране, намаляване на излишъците и поддържане на стабилен бюджет, за да може страната да се справи с геополитическите и икономически предизвикателства.