Намалението на таксите за Суецкия канал не убеждава морските превозвачи

Сигурността в Червено море остава основен проблем за възобновяване на транзита след 15 май

Снимка © БТА

Намалението на таксите за преминаване през Суецкия канал с 15 процента не е достатъчно, за да убеди морските превозвачи да възобновят транзита си по тази ключова търговска артерия. Основното им притеснение остава сигурността в района на Червено море, коментира председателят на Суецката камара за морски транспорт Абдел Кадер Габалах пред онлайн изданието „Ентърпрайс Нюз“.

Намалението на таксите бе обявено от Управлението на Суецкия канал и е в сила от 15 май. То засяга контейнеровозите с нетна товаровместимост над 130 000 тона и ще бъде валидно за период от 90 дни. Въпреки това, разходите за транспортните компании остават високи поради текущите рискове в региона, което кара някои големи играчи, като датския гигант „Мерск“ и други, да бъдат предпазливи в решенията си за възстановяване на маршрута през Суецкия канал.

Сигурността – ключов фактор за възобновяване на транзита

Според Абдел Кадер Габалах, понижаването на таксите не компенсира допълнителните разходи и рискове, свързани със сигурността. „При настоящите обстоятелства морските превозвачи продължават да оценяват рисковете като значително по-високи от икономическите стимули,“ уточнява той.

Ръководителят на Управлението на Суецкия канал, Осама Рабие, на среща с представители на 25 корабни компании преди близо две седмици, призова международните кораборемонтни линии да обмислят възраждането на маршрутите си през канала. Той посочи като позитивен сигнал прекратяването на огъня между Съединените щати и йеменските бунтовници хуси, което според него намалява рисковете в района.

Логистичните оператори обаче са предпазливо оптимистични и изразяват колебливост по отношение на пълното възстановяване на транзита през Червено море. Някои от тях предложиха алтернативни мерки, които да минимизират разходите, като временни стимули, преразглеждане на застрахователните премии и разширяване на услугите за ремонт на кораби.

Икономическо влияние на спадналите приходи

Спадът на приходите от таксите за преминаване през Суецкия канал е значителен – с 62,3% в сравнение със същия период на предходната година. Постъпленията за първата половина на фискалната 2024-2025 година достигат 1,8 милиарда долара. Основната причина за снижаването е ескалиращото напрежение в Червено море, предизвикано от атаките на йеменските хуси срещу търговски кораби в подкрепа на палестинското движение „Хамас“.

Суецкият канал традиционно е ключова морска артерия, през която преминава около дванадесет процента от световната търговия. Освен това, той е важен източник на чуждестранна валута за Египет, наред с туризма.

Значението на Суецкия канал за международната търговия

Суецкият канал свързва Червено с Средиземно море и осигурява най-краткия воден път за доставки между Европа и Азия. Поради това, неговата оперативна ефективност е от критично значение за световните вериги за доставки и икономическите потоци.

В състояние на настоящата несигурност, възстановяването на пълния транзитен капацитет на канала остава предизвикателство, което изисква не само икономически стимули, но и стабилно подобрение на сигурността и политическата обстановка в региона.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини