Катастрофата с фуникуляра „Глория“ засенчи местните избори в Лисабон

Трагедията с 16 загинали и над 20 ранени усили дебата за безопасността на градския транспорт в португалската столица

Катастрофата с фуникуляра „Глория“ засенчи местните избори в Лисабон
Снимка © Armando Franca, БТА

В Португалия започна активната подготовка за местните избори, които ще се проведат на 12 октомври и се очертават като ключов индикатор за политическата сцена след парламентарните избори по-рано през годината. Особено внимание предизвиква битката за кметския пост в Лисабон между досегашния десноцентристки кмет Карлош Моедаш и социалистката Алешандра Лейтао. Кампанията е белязана от трагедия, разтърсила столицата – катастрофата с фуникуляра „Глория“ на 3 септември, при която загинаха 16 души, а над 20 бяха ранени.

Трагедията с фуникуляра „Глория“ – ключов момент в предизборната кампания

На 3 септември малко след 18 часа местно време една от двете кабинки на фуникуляра „Глория“ в Лисабон дерайлира, което доведе до смъртта на петима португалци и 11 чуждестранни граждани от различни държави, сред които Великобритания, Южна Корея, Канада, Швейцария, САЩ и Украйна. Общият брой на ранените беше 22, като деветима от тях са в тежко състояние, включително и 3-годишно дете.

Сред жертвите са водачът на фуникуляра Андреш Жоржи Гонсалвеш Маркеш, работил дълги години в транспортната компания КАРИС, високо оценяван за професионализма си. Сред загиналите са и видни личности като Педро Тринидаде – волейболен съдия и преподавател, както и няколко семейства от Канада и Великобритания.

Спасилите се по чудо споделят ужасяващи спомени от момента на инцидента. Италианската изследователка Стефания Лепиди, която е била във фуникуляра с сина си, описва преживяното като повторение на земетресение, а френската туристка Беатрис разказва за контраста между втората кабина, която само е отскочила назад, и първата, която дерайлира и се разби в сграда.

Причини и последствия от инцидента

Първият официален доклад, публикуван на 7 септември от португалската служба за разследване на транспортни инциденти, посочва повреда на свързващия кабел между двете кабинки на „Глория“ като непосредствена причина за катастрофата, без да изяснява защо е настъпила тази повреда. Интересен е фактът, че кабелът е бил сменен преди около 11 месеца, при очакван експлоатационен живот от 600 дни.

Фуникулярът „Глория“ работи по маршрута си от 1885 г., макар че настоящата му електрифицирана версия датира от 1915 г. Той представляваше една от емблемите на Лисабон и част от националното наследство на страната. Вследствие на трагедията движение на всички фуникуляри в столицата беше спряно за проверки.

Компанията КАРИС, оператор на градския транспорт, извършва вътрешно разследване, като се включват и полицейски служби. Работниците от КАРИС са изразявали загриженост за състоянието на транспортната инфраструктура и качеството на поддръжката, която от 14 години е поверена на външна фирма. Важен фактор е и бившият търг за поддръжка на фуникулярите, който беше отменен няколко дни преди инцидента заради надвишаване на предвидения бюджет.

Фуникулярите и туризмът – проблеми и предизвикателства

Трагедията изостри дебата за безопасността и устойчивостта на градския транспорт в Лисабон, особено що се отнася до фуникулярите, които са както практичен транспорт, така и туристическа атракция. Кметът Моедаш обяви тридневен траур и изрази съболезнования, но същевременно срещна критики, включително призиви за оставка заради управление на бюджета и поддръжката на транспортната инфраструктура.

Активисти и жители обвиняват свръхтуризма за претоварването и по-бързата амортизация на фуникулярите. Особено остра е ситуацията с „Глория“, който превозва около 3 милиона пътници годишно, като често повече от половината са туристи, натъпкани плътно, което затруднява местните жители.

Цените на билетите за фуникулярите са сравнително високи – 4,20 евро за до два курса, докато метрото струва по-евтино, но не предлага същите живописни маршрути и гледки, които правят фуникулярите атрактивни.

Другите фуникуляри в Лисабон и около него

Освен „Глория“, в Лисабон работят още три фуникуляра - „Бика“, „Лавра“ и новия „Граса“. Всеки от тях има своя история и уникални технически характеристики, като повечето от тях са обявени за национални монументи. От момента на инцидента „Глория“ е спрян, а другите фуникуляри също временно не оперират, за да преминат през проверки.

В курорта Назаре по атлантическото крайбрежие също бе преустановена работа на местния фуникуляр за профилактика. Този маршрут е важен за туристите, наблюдаващи сърфисти, която се изправят срещу гигантски вълни.

Безопасността на фуникулярите – европейски контекст и предизвикателства

Фуникулярите са разпространен транспорт в много европейски градове, като Лисабонският „Глория“ се нарежда сред водещите атракции. Специализирани класации поставят „Бика“ от Лисабон на първо място в Европа, а „Глория“ е сред четирите най-добри.

Въпреки това трагедията разкри сериозни слабости в поддръжката и безопасността им. Най-тежкият инцидент с фуникуляр в Европа остава „Трагедията в Капрун“ (Австрия, 2000 г.), при която при пожар в тунел загинаха 155 души.

Случилото се в Лисабон поставя на дневен ред нуждата от обновяване на стандартите за безопасност и финансовите инвестиции в поддръжката на подобни транспортни системи не само в Португалия, но и на друго места със сходна инфраструктура.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent