Европейски потребителски групи обвиняват "Шейн" в манипулативни маркетингови практики

Белгийската "Тестаанкооп" и още 24 организации внесоха жалба срещу модната компания за използване на "тъмни модели" и подвеждащи техники

Европейски потребителски групи обвиняват "Шейн" в манипулативни маркетингови практики
Снимка © БТА

Белгийската потребителска организация „Тестаанкооп“ и още 24 европейски групи за защита на потребителите внесоха официална жалба до Европейската комисия срещу китайската модна компания „Шейн“. Те я обвиняват в използване на манипулативни дигитални техники, известни като „тъмни модели“, които подтикват потребителите към нежелани и прекомерни покупки.

Обвинения за използване на манипулативни маркетингови практики

Сред атакуваните практики са фалшиви предупреждения за ограничена наличност като „Остават само три!“, обратно броене за бързи продажби, подправени потребителски мнения и изскачащи реклами, които насърчават завършването на поръчката. Според „Тестаанкооп“ тези дигитални трикове нарушават свободния избор на потребителите и ги подтикват към излишно потребление.

Жалбоподателите изискват от компанията да прекрати незабавно прилагането на тези маркетингови похвати, да гарантира автентичността на потребителските мнения и коректността на предупрежденията за наличност. Те също настояват за по-широко разследване на тази практика в модната индустрия.

Реакция от страна на европейските регулатори

По-рано през месеца органите за икономически контрол на Белгия, Франция, Ирландия и Нидерландия, съвместно с Европейската комисия, отправиха предупреждение към „Шейн“ по повод незаконни търговски практики. Те включват подвеждащи намаления, неверни твърдения за устойчивост на продуктите и продажби под натиск.

Компанията разполага със срок от един месец, за да отговори на поставените въпроси. При липса на задоволителен отговор могат да последват глоби до шест процента от общия оборот на фирмата.

В същото време Европейската комисия провежда разследване за съответствието на „Шейн“ с Акта за цифровите услуги, който регулира онлайн съдържанието и изисква по-голяма отговорност от страна на големите платформи.

Предизвикателства пред дигиталния търговски сектор

Този случай отразява нарастващото безпокойство на европейските институции относно употребата на скрити тактики за влияние в онлайн търговията. Експертите отбелязват, че „тъмните модели“ могат да нарушат правата на потребителите и да създадат небалансирани условия на пазара.

В отговор защитниците на потребителите и регулаторите настояват за по-строги правила и по-голяма прозрачност във взаимоотношенията между търговците и клиентите, особено в сферите с интензивна конкурентна дейност като модната индустрия.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent