ЕК стартира консултация за преразглеждане на допълнителното пенсионно осигуряване
Инициативата цели подобряване на регулацията, засилване на участието и гарантиране на адекватни пенсионни доходи в ЕС

Европейската комисия стартира инициатива за обществено консултиране, чрез която граждани и предприятия могат да изразят мнението си относно различни политики и законодателство на Европейския съюз (ЕС). Коментарите, подадени чрез специализирания уебсайт, ще бъдат внимателно разгледани и включени в бъдещия процес на вземане на решения.
В момента една от отворените за обсъждане инициативи е препоръка за преразглеждане на регулаторната рамка и засилване на мерките за подкрепа на сектора на допълнителните пенсии.
Причини за преосмисляне на пенсионната политика
ЕК изтъква, че допълнителното пенсионно осигуряване има потенциала да овладее предизвикателствата, произтичащи от демографските промени в ЕС, които натоварват адекватността и финансовата устойчивост на пенсионните системи. Препоръката е насочена към актуализация на европейските рамки за допълнителни пенсии и обсъждане на мерки за промотиране на по-голямо участие в пенсионни схеми, както и за гарантиране на доходи в по-напреднала възраст.
Комисията планира да разгледа и начини за подобряване на ефективността на пенсионните фондове, включително тяхната способност да насочват домакинските спестявания към продуктивни инвестиции. Освен това има намерение за засилване на надзора от страна на държавите членки относно адекватността на пенсионните системи.
Демографските тенденции в ЕС индикират все по-голям натиск върху пенсионните системи и възможността доходите от пенсии да бъдат недостатъчни. Редица държави вече са предприели реформи, които често водят до понижаване на заместващия доход в общественото пенсионно осигуряване, преминаване към схеми с определени вноски и увеличаване на пенсионната възраст.
Според данни на Европейската комисия, средната пенсия в обществения сектор като процент от средната брутна работна заплата в ЕС се очаква да намалее от 43,8% през 2022 г. до 35,5% през 2070 г. За България прогнозата е за спад от 33,4% до 26,5% в същия период.
Структура и участие в допълнителното пенсионно осигуряване
Пенсионните системи обикновено се състоят от няколко стълба: задължително държавно осигуряване, допълнително пенсионно осигуряване, професионално пенсионно осигуряване и неформални спестявания и инвестиции.
В България и ред други страни допълнителното пенсионно осигуряване е задължително, но според проучване на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване, едва около 20% от европейците участват в професионални пенсионни схеми, а 18% имат лична пенсия.
Множество държави членки въвеждат реформи и политики като автоматично включване с цел увеличаване на обхвата и участието в допълнителното пенсионно осигуряване. Въпреки националните усилия трансграничните различия в регулацията и надзора създават препятствия пред развитието на сектора и използването на предимствата на единния пазар.
Ролята на пенсионните фондове и конкурентоспособността
Доклад на Марио Драги посочва, че конкурентоспособността на ЕС зависи и от ефективността на финансовото посредничество, което страда от фрагментация на капиталовите пазари и недостатъчен приток на спестявания към тях.
Пенсионните активи в ЕС са значително по-ниски спрямо други големи икономики, като през 2022 г. възлизат на 32% от БВП на ЕС. За сравнение, в САЩ този дял е 142%, а в Обединеното кралство – около 100%. Петдесет и два процента от активите са съсредоточени в няколко държави с по-развити частни пенсионни системи като Нидерландия, Дания и Швеция.
ЕК поставя акцент върху насочването на спестяванията на домакинствата към продуктивни, дългосрочни инвестиции чрез пенсионните схеми. Прилагането на успешния опит на някои държави членки, особено с втори стълб пенсионни продукти, би осигурило по-добър финансов поток към капиталовите пазари.
Цели и очаквани резултати от инициативата
Комисията цели да подпомогне развитието на допълнителното пенсионно осигуряване в ЕС, за да се гарантират по-адекватни пенсионни доходи, допълващи държавните системи. Във фокуса са прилагането на добри практики в областта на автоматичното включване, системите за проследяване на пенсиите и пенсионните информационни табла, които да генерират по-голяма осведоменост и по-добро планиране от гражданите и институциите.
Преразглеждането на Директивата относно професионалното пенсионно осигуряване ще цели укрепване на регулаторната рамка, повишаване на доверието и по-доброто адаптиране към разнообразието от системи в Европа. Мерките ще засилят дългосрочната стойност за членовете и бенефициерите, ще подобрят прозрачността относно разходите и доходността, както и способностите за управление на риска.
Подобренията трябва да подпомогнат ефективното управление на рисковете и по-доброто съгласуване на активите с дългосрочните цели на пенсионните схеми. По-малките фондове могат да се разширят или да обединят активите си, като по този начин се възползват от икономии на мащаба и професионално управление, което води до по-добри ползи за членовете им.
Нарастващото участие чрез автоматично включване и повишена информация за пенсионните права се очаква да допринесе за по-добро финансово планиране и увеличаване на обхвата на допълнителното пенсионно осигуряване. Това, на свой ред, ще помогне за постигане на по-високи коефициенти на заместване на дохода, което е необходимо предвид прогнозирания спад на пенсиите. Комисията посочва, че държавите членки ще могат да използват стимули като субсидии и данъчни облекчения, за да насърчат създаването и усвояването на пенсионни схеми.