Балкански шофьори заплашват блокади без решение до 16 юни
Шест държави искат промяна на правилото за престой в ЕС, за да работят без ограничения

Шофьори на камиони от шест държави от Западните Балкани заплашват да блокират ключови транспортни пътища и гранични пунктове със страните от Европейския съюз, ако до 16 юни не бъде постигнато решение, което да им осигури безпрепятствена работа. Проблемът произтича от действието на правилото за престой, което ограничава пребиваването им в ЕС до три месеца в рамките на 180-дневен период.
Засегнати от тази мярка са шофьори от Албания, Босна и Херцеговина, Косово, Северна Македония, Черна гора и Сърбия, съобщава македонската телевизия 21. Решението за потенциалните протести бе взето от представители на превозваческите организации от региона на среща в Биелина.
Причини за напрежението и исканията на превозвачите
Основният спор възниква около начина, по който полициите в държавите от Шенгенското пространство третират шофьорите от Балканите. Те ги разглеждат като туристи, на които е позволено да пребивават в ЕС не повече от три месеца в рамките на шестмесечен период. Според шофьорите тази рамка е неприложима, защото те често преминават границите, упражняват трудова дейност и не прекарват времето си като туристи.
Шофьорите настояват методът за изчисляване на техния престой в ЕС да се базира на данни от тахографите в камионите им. Тахографите записват детайлно на колко часа са управлявали и кога са извършвали своята работа, което според тях следва да бъде отчитано пред властите, вместо да се разглежда само моментът на влизане и излизане от територията на Съюза. Неяснотата около това е довела до случаи на арести и забрани за влизане в ЕС, което сериозно затруднява работата на превозвачите.
Общ преглед на ситуацията в региона
- Шестте засегнати държави са Албания, Босна и Херцеговина, Косово, Северна Македония, Черна гора и Сърбия.
- Правилото за тримесечен престой в ЕС важи за всички трети страни в рамките на 180-дневен период.
- Шофьорите изискват използването на тахографските данни за прецизно определяне на времето, което са прекарали работейки в ЕС.
- До момента проблемите са довели до арести и ограничаване на възможността за влизане на някои шофьори в съюза.
Изразходвано време или граници – какъв е по-добрият подход?
Натрупалото се напрежение между балканските превозвачи и европейските власти разкрива по-широк проблем, свързан с регулацията на международния транспорт и трудовите права на шофьорите. От една страна, правилото за престой има за цел да контролира миграционния режим и да не позволи излишно дългосрочно пребиваване на граждани на трети страни. От друга страна, изискването към шофьорите да се считат само за туристи и да не бъдат оценявани според работния им режим в ЕС пречи на ефективното им трудоустрояване.
Предстоящият срок – 16 юни – е ключов момент, тъй като от резултата зависи дали ще бъде избегната блокадата на граничните пунктове и основните транспортни артерии, което би предизвикало сериозни затруднения в търговията и транспорта между Западните Балкани и Европейския съюз.