Авиодиспечер в Румъния заспа и самолети кръжаха над летище
Самолет принуден да кръжи над летище Клуж-Напока поради спящ авиодиспечер; разследване и мерки за безопасност продължават

Самолет с голям брой пътници е бил принуден да кръжи няколко минути над международното летище в румънския град Клуж-Напока през май, поради това, че авиодиспечер на смяна е заспал, съобщава телевизия Диджи 24, цитирана от БТА. Информацията е потвърдена от Румънската администрация на услугите за въздушно движение (ROMATSA).
Причини и обстоятелства около инцидента
Според официалните данни, инцидентът е станал по време на нощна смяна, когато авиодиспечерът, отговарящ за управлението на въздушното движение, е заспал. Това се е случило в точния момент, когато самолетът се е подготвял за кацане на летището в Клуж-Напока. Заради липсата на връзка с контролния център, пилотите са били принудени да продължат да кръжат около летището, докато получат позволение за приземяване.
Инцидентът става обществено достояние едва сега, въпреки че е имал място през май. Румънската администрация на услугите за въздушно движение потвърждава, че случаят е в процес на разследване и вече са взети допълнителни мерки по отношение на контрола и безопасността.
Мерки и отговорности
Въпреки сериозността на ситуацията, от ROMATSA уверяват, че безопасността на пътниците и на самолета не е била застрашена по никакъв начин. Замесените служители продължават да изпълняват служебните си задължения, тъй като към момента не са признати за виновни.
От румънската агенция подчертават, че разследването продължава, а предприетите действия целят да предотвратят подобни инциденти в бъдеще.
Инциденти с авиодиспечери – контекст и превенция
Подобни случаи не са изключение в авиационната индустрия, където концентрацията и бдителността на авиодиспечерите са от критично значение. В последните години в няколко страни възникнаха спорове и съдебни дела, свързани с правото на стачка за авиодиспечерите и тяхната отговорност към безопасността на полетите.
Румънски и европейски регулатори продължават да работят в посока подобряване на условията на труд и внедряване на допълнителни техники за мониторинг, които да минимизират риска от човешка грешка в управлението на въздушното движение.