Васил Найденов отхвърля обвинения в присвояване на авторство на \"Там, на завоя\"
Изпълнителят подчертава дългогодишното си приятелство със Стефан Димитров и спазването на закона за авторско право

Васил Найденов, известен изпълнител и композитор от българската поп музика, наруши мълчанието си по повод твърденията на композитора Стефан Димитров, че Найденов е присвоил авторство върху песента "Там, на завоя". Стефан Димитров дори забрани на певеца да изпълнява негови песни и заяви, че е написал 20 песни за него, без да получи финансово възнаграждение. Васил Найденов отговори с официална позиция, в която отхвърля обвиненията и подчертава, че запазва дълбоко приятелство с Димитров и спазва стриктно Закона за авторското право.
Официална позиция на Васил Найденов
Васил Найденов изрази, че уважава творчеството на Стефан Димитров и категорично отрича да е нарушавал авторските права или да е получил незаконно авторство върху песен. Той припомня, че през цялата си кариера е изпълнявал различни роли – от пианист и вокалист, до композитор и аранжор, и винаги е ценял труда на своите колеги и творци.
Найденов подчертава, че всички песни, включително и "Там, на завоя", са регистрирани като съвместни произведения в "Музикаутор" – организацията за управление на авторските права в България, още от 11 февруари 2025 г. Тази регистрация сочи, че музиката е създадена от двамата творци заедно и че Стефан Димитров е официално посочен като съавтор. Според певеца той никога не е присвоявал авторство, а напротив, е настоявал Димитров да бъде първият посочен автор.
Освен това, Васил Найденов отбеляза, че не носи отговорност за събирането на авторските права на концерти, тъй като тази задача е отговорност на организаторите на събитията и се урежда чрез лицензиращи организации като "Музикаутор". Той подчерта, че проверките му са установили, че всички задължения относно възнагражденията са спазвани и изплащани своевременно.
Правна перспектива и позиция на „Музикаутор“
Адвокатската кантора „Георгиев, Колев & Кацарски“, която представлява интересите на Васил Найденов, потвърждава, че възнагражденията към Стефан Димитров са изплащани правилно и навременно чрез "Музикаутор". Тази организация, в която членуват над 3700 български композитори и музикални издатели, управлява всички права и се грижи за разпределянето на лицензионните такси по законен начин.
Отговорите от „Музикаутор“ по казуса, датирани от 12 и 14 август, потвърждават, че песента „Там, на завоя“ е официално регистрирана на 11 февруари 2025 г. с музика на Стефан Димитров и Васил Найденов, текст от Богослав-Тервел Тодоров и Найденов, а аранжимент - на Стоян Бозов. От организацията уточняват, че лицензионните договори за изпълнение на песента са валидни и организаторите на концерти са изплатили необходимите възнаграждения.
Важно е да се отбележи, че информацията за конкретните изплатени суми е конфиденциална и може да бъде разкрита само с разрешение на заинтересованите страни.
Исторически и творчески контекст
Васил Найденов започва своята музикална кариера още през 1976 година с песента „Синева“ като вокал на група „Диана Експрес“. Той става популярно име в българската поп музика още през 1979 г., когато печели конкурса „Златен Орфей“ и получава първите си големи награди за песни като „Адаптация“.
През следващите години творчеството му включва хитовете „Телефонна любов“, „Сбогом, моя любов“ и „Бързаш, няма време“, които се превръщат в любими на няколко поколения българи. До днес програмата му е пълна с концертни изяви из страната и в чужбина.
Стефан Димитров и Васил Найденов са считани за водещи фигури в българската музикална история. Въпреки настоящия конфликт, изпълнителят подчертава, че изкуството трябва да продължи да живее, тъй като „то живее там, където има сърце“. Той благодари на публиката си за подкрепата през повече от 40 години и обещава да продължи кариерата си с чест и отговорност.
Наследство и бъдеще в българската поп музика
Споровете около авторството и финансовите взаимоотношения между двамата творци са предизвикали широко обществено внимание, като въпросите за авторските права и справедливото възнаграждение са в центъра на дебатите. Тази история подчертава колко деликатни и важни са отношенията между композиторите и изпълнителите в музикалната сфера.
В контекста на дългогодишното им сътрудничество и влияние върху българската музика, както Васил Найденов, така и Стефан Димитров остават личности с огромен принос, чиито творби продължават да заемат важно място в сърцата на българската публика.